Wijzigen WAN interface op Cloud Gateway Ultra

Goedenavond,

Heeft iemand van jullie ervaring met het wijzigen van een WAN interface op een Cloud Gateway Ultra? Ik ga over van Ziggo naar ODIDO en zou graag mijn primary WAN1 op port 5 willen hebben zodat port 4 weer een LAN port wordt wanneer secundary WAN2 wordt afgesloten. Dit was eerder ook het geval. WAN1 zit nu op port 4 en is grayed out. En ik kan niet vinden waar je dit kunt wijzigen.

Ik verneem het graag!

1745519772944.webp
 
Yep, echt al van alles geprobeerd. Ik zou ODIDO op secundary WAN2 kunnen configureren, dan pakt hij port 5 wel. Of misschien de gateway terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

1745523445819.webp

We vonden onderstaand artikel op Unify Help Center maar ook daar kwamen we niet verder mee

1745523521209.webp
 
Wellicht gekke vraag, maar als je eerst de WAN kabel omprikt, en dan de poort selecteerd?
Zeker geen gekke vraag, bedankt voor het meedenken! Heb ik inderdaad gedaan, maar de port is grayed out. Je kunt de port dus niet aanpassen. En de verbinding blijft down wanneer je ODIDO op port 5 aansluit. Ook wanneer het de enige verbinding is.
 
Als je bij Internet settings op je Secondary (WAN2) regel klikt om de settings voor WAN2 te configureren dan kun je daar toch de poort op "Unassigned" zetten?
En dan op de Primary (WAN1) regel klikken en daar bij de settings voor poort 5 kiezen.

Screenshot 2025-04-25 102825.webp


Screenshot 2025-04-25 102924.webp
 
Ik kan bij Secundary (WAN2) alleen Port 5 of Disabled kiezen.

1745569867563.webp

Ik zie nu overigens in de Unify app op m'n telefoon bij Primary Source nu wel een mogelijkheid om Port 4 of Port 5 te selecteren. Deze optie had ik eerder niet, en deze optie zie ik ook niet in de webinterface. Mogelijk is deze optie nu beschikbaar omdat Secundary (WAN2) nu is uitgeschakeld. Ik zal vanavond de ODIDO lijn omprikken en port 5 selecteren. Ik laat nog weten of dit de oplossing is.

Bedankt voor jullie hulp zover!
 
Mijn probleem heeft zichzelf vanavond opgelost! Toen ik vanavond m'n laptop aanzette kreeg ik de melding dat er een update voor m'n Unify Gateway Ultra Netwerk klaarstond (versie 9.1.120). Na het updaten had ik ineens onderstaande optie:

1745604645884.webp

Na het selecteren van port 5 en het omhangen van m'n ODIDO aansluiting ben ik nu met WAN1 online op port 5.

1745604694943.webp

Bedankt voor jullie hulp en het meedenken! En een mooi weekend toegewenst... 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: mezzerin en dbw