UDM SE Zie alles in een Network Monitor

Voor thuis zie ik het nut er ook niet van in

"Voor thuis" is natuurlijk altijd arbitrair. Als ik sommige netwerk-racks zie van thuisgebruikers, zijn dat maar weinig need-to-have systemen. Grafieken hebben op sommigen hetzelfde effect als pollen, ze zijn er allergisch voor. Verkopers willen het mooi, techneuten louter functioneel en betrouwbaar. Ikzelf gebruik ook InfluxDB en Grafana - work in progress - in Home Assistant en vind het geweldig dat ik van elke entiteit een grafiekje kan maken. Superhandig en als amateur ook superleuk om te maken en er naar te kijken.

De WAF is natuurlijk hiermee ook groter en een instrument om je home automation met visuele ondersteuning te kunnen uitleggen wat er gebeurd. Probeer dat maar eens met een Excel sheet.

Maar deze discussie is wel vaker voorbij gekomen hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Het echte probleem is dat veel personen die grafiekjes bekijken en niet weten hoe ze te interpreteren.

Zoals met de release van de 6.6 firmware branch toen het geheugengebruik van de AP’s steeg van zo’n 20% naar 60%. Mensen schreeuwen moord en brand op het officiële forum om die stijging terwijl er helemaal niets aan de hand is. Omdat ze niet snappen hoe geheugen hoort te werken en hoe geheugenmanagement in Linux werkt. En dat zorgt voor een heleboel onnodige “ruis”.

En dat maak ik op het werk ook mee. Mensen die zitten te kijken naar grafiekjes, niet snappen hoe het werkt en ik moet dan de “fout” uitzoeken. Vandaar mijn allergie tegen teveel informatie. 😉
 
Zoals met de release van de 6.6 firmware branch toen het geheugengebruik van de AP’s steeg van zo’n 20% naar 60%. Mensen schreeuwen moord en brand op het officiële forum om die stijging terwijl er helemaal niets aan de hand is. Omdat ze niet snappen hoe geheugen hoort te werken en hoe geheugenmanagement in Linux werkt. En dat zorgt voor een heleboel onnodige “ruis”.

Goed punt Hofstede, ik zie in mijn Mac Pro o.a. het gebruik en de memory pressure oplopen. Geheugen koop je om te gebruiken, dus het systeem geeft zelf aan - obv van de stoplicht kleuren - wanneer het systeem kraakt en piept. Natuurlijk merk je dan ook dat het systeem erg langzaam wordt. Dan wordt het tijd om even een betere keuze te maken m.b.t. de gebruikte (open) applicaties en het daarvoor gealloceerde geheugen.
 
Off topic verhaal maar het geeft aan hoe interessant het zelfs voor een particulier kan zijn om gegevens te verzamelen. Dit is me onlangs overkomen en gemeten met een P1 meter, data in HA.

7 Januari steek ik rond 16:00 uur de auto in de laadpaal, de load balancer zorgt er voor dat de fase zo rond 4KW blijft (heb 3x25A in huis). Rond 20:00 uur klapt de fase er uit, achter de zegels (geen automaat). Je ziet de meting naar 0 lopen, en die is uiteraard nooit 0 ivm sluipverbruik.

1709884607965.png

Monteur over de vloer, nieuwe zekering er in gedraaid en weer aan. Botte pech volgens hem ivm plotse koudeinval, piekspanning, bla bla kletspraat. Dan op 11 februari om 22:00 uur weer hetzelfde, met een verbruik van nagenoeg niks zoals hieronder zichtbaar is.

1709885440161.png

Wat nu gebeurt is dat ik de netbeheerder wederom bel (Enexis) en er verwezen wordt naar de vorige keer en dat het toch echt aan mezelf ligt en er een electricien moet komen omdat ik te veel vermogen op die fase zet. Dat beweert ie althans zonder onderbouwing of zicht op de data; enkel af te leiden omdat het 2 x in een maand tijd gebeurt. Ze willen nog 1 x kostenloos komen maar daarna gaat de teller lopen bij hun en zullen er kosten in rekening worden gebracht. Nu verwijs ik naar bovenstaande gegevens dat er echt niks aan de hand is binnenshuis en ik het ook niet snap. Nu komt er gelukkig een monteur die niet meteen een nieuwe zekering indraait maar eerst even verder kijkt dan zijn neus lang is en zich rot schrikt; achter de zekering ziet het er niet gezellig uit, ik heb het zelf mogen aanschouwen. Dan gaat er een protocol werken dat er een andere serieuze monteur moet komen, die meer mag dan alleen zekeringen vervangen. Die stond dus middernacht na een half uur ook op de stoep en er zit achter de zekering nog een onderdeel dat volledig verkoold was; ik heb het hier nog liggen. Het bleek dus helemaal niet aan mij te liggen; ik heb dat ook laten optekenen door de monteur die direct bevestigde dat dit geheel buiten mijn schuld is. De verzamelde data toont het aan.

Ter lering en vermaak; het ging om onderstaand onderdeel, de passchroef. Daarnaast wat er bij mij nog van over was.

1709890683413.png1709890710211.png
 
Laatst bewerkt:
Off topic verhaal maar het geeft aan hoe interessant het zelfs voor een particulier kan zijn om gegevens te verzamelen. Dit is me onlangs overkomen en gemeten met een P1 meter, data in HA.

7 Januari steek ik rond 16:00 uur de auto in de laadpaal, de load balancer zorgt er voor dat de fase zo rond 4KW blijft (heb 3x25A in huis). Rond 20:00 uur klapt de fase er uit, achter de zegels (geen automaat). Je ziet de meting naar 0 lopen, en die is uiteraard nooit 0 ivm sluipverbruik.

Bekijk bijlage 9098

Monteur over de vloer, nieuwe zekering er in gedraaid en weer aan. Botte pech volgens hem ivm plotse koudeinval, piekspanning, bla bla kletspraat. Dan op 11 februari om 22:00 uur weer hetzelfde, met een verbruik van nagenoeg niks zoals hieronder zichtbaar is.

Bekijk bijlage 9101

Wat nu gebeurt is dat ik de netbeheerder wederom bel (Enexis) en er verwezen wordt naar de vorige keer en dat het toch echt aan mezelf ligt en er een electricien moet komen omdat ik te veel vermogen op die fase zet. Dat beweert ie althans zonder onderbouwing of zicht op de data; enkel af te leiden omdat het 2 x in een maand tijd gebeurt. Ze willen nog 1 x kostenloos komen maar daarna gaat de teller lopen bij hun en zullen er kosten in rekening worden gebracht. Nu verwijs ik naar bovenstaande gegevens dat er echt niks aan de hand is binnenshuis en ik het ook niet snap. Nu komt er gelukkig een monteur die niet meteen een nieuwe zekering indraait maar eerst even verder kijkt dan zijn neus lang is en zich rot schrikt; achter de zekering ziet het er niet gezellig uit, ik heb het zelf mogen aanschouwen. Dan gaat er een protocol werken dat er een andere serieuze monteur moet komen, die meer mag dan alleen zekeringen vervangen. Die stond dus middernacht na een half uur ook op de stoep en er zit achter de zekering nog een onderdeel dat volledig verkoold was; ik heb het hier nog liggen. Het bleek dus helemaal niet aan mij te liggen; ik heb dat ook laten optekenen door de monteur die direct bevestigde dat dit geheel buiten mijn schuld is. De verzamelde data toont het aan.

Ter lering en vermaak; het ging om onderstaand onderdeel, de passchroef. Daarnaast wat er bij mij nog van over was.

Bekijk bijlage 9102Bekijk bijlage 9103

Slim gebruik gemaakt van je beschikbare data Eddy! Prima ook de zeer oplettende 2e monteur van Enexis, gelukkig maar (y)
 
Damm dat had monteur 1 ook moeten zien

Ja ik stond er bij; hij draaide er meteen nieuwe zekering in. Als klant ben je al blij dat het opgelost is op zondagavond. Die 2e keek er even met een lampje in.

Ben elektromonteur en bij het vervangen van zekeringen controleer je altijd de pasmoer

Ik vraag me af hoe dat ding zo beschadigd is kunnen raken, ouderdom ? Die zit er al tientallen jaren in denk ik.
 
Hoofdzekering kun je normaal niet bij, of het moet een automaat zijn dan kan het inschakelen wel zelf gedaan worden.
Geen automaten, ik had die aangevraagd maar toen bleek dat ze dan de bekabeling vanaf de wijkkast naar de woning moesten vervangen. Oude type kabels bevatten blijkbaar materiaal dat alleen met keramische kasten werkt en vervangen moet worden bij automaten. Dus heb ik me laten ompraten om het maar niet te doen. Ze zeiden ook dat automaten gevoeliger waren dan smeltzekeringen en ik moest er uiteraard voor betalen. Alle groepen boven de hoofdzekeringen is allemaal nieuw en automaat.
 
Laatst bewerkt:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..