Off topic verhaal maar het geeft aan hoe interessant het zelfs voor een particulier kan zijn om gegevens te verzamelen. Dit is me onlangs overkomen en gemeten met een P1 meter, data in HA.
7 Januari steek ik rond 16:00 uur de auto in de laadpaal, de load balancer zorgt er voor dat de fase zo rond 4KW blijft (heb 3x25A in huis). Rond 20:00 uur klapt de fase er uit, achter de zegels (geen automaat). Je ziet de meting naar 0 lopen, en die is uiteraard nooit 0 ivm sluipverbruik.
Bekijk bijlage 9098
Monteur over de vloer, nieuwe zekering er in gedraaid en weer aan. Botte pech volgens hem ivm plotse koudeinval, piekspanning, bla bla kletspraat. Dan op 11 februari om 22:00 uur weer hetzelfde, met een verbruik van nagenoeg niks zoals hieronder zichtbaar is.
Bekijk bijlage 9101
Wat nu gebeurt is dat ik de netbeheerder wederom bel (Enexis) en er verwezen wordt naar de vorige keer en dat het toch echt aan mezelf ligt en er een electricien moet komen omdat ik te veel vermogen op die fase zet. Dat beweert ie althans zonder onderbouwing of zicht op de data; enkel af te leiden omdat het 2 x in een maand tijd gebeurt. Ze willen nog 1 x kostenloos komen maar daarna gaat de teller lopen bij hun en zullen er kosten in rekening worden gebracht. Nu verwijs ik naar bovenstaande gegevens dat er echt niks aan de hand is binnenshuis en ik het ook niet snap. Nu komt er gelukkig een monteur die niet meteen een nieuwe zekering indraait maar eerst even verder kijkt dan zijn neus lang is en zich rot schrikt; achter de zekering ziet het er niet gezellig uit, ik heb het zelf mogen aanschouwen. Dan gaat er een protocol werken dat er een andere serieuze monteur moet komen, die meer mag dan alleen zekeringen vervangen. Die stond dus middernacht na een half uur ook op de stoep en er zit achter de zekering nog een onderdeel dat volledig verkoold was; ik heb het hier nog liggen. Het bleek dus helemaal niet aan mij te liggen; ik heb dat ook laten optekenen door de monteur die direct bevestigde dat dit geheel buiten mijn schuld is. De verzamelde data toont het aan.
Ter lering en vermaak; het ging om onderstaand onderdeel, de passchroef. Daarnaast wat er bij mij nog van over was.
Bekijk bijlage 9102Bekijk bijlage 9103