HELP Probleem met nieuw aangemaakt ip adres voor USG in SSH

Jmmssn

UniFier
20 apr 2020
49
4
8
Dag forumleden,

Sinds gisteren ben ik nieuw op dit forum. Ik gebruik sinds een jaar in onze nieuwbouwwoning met veel plezier drie unifi ap's voor wifi, glasvezel KPN. Ook had ik een unifi USG gekocht, maar installatie bleek om meerdere redenen toch lastig. Sinds deze week begon het toch te kriebelen en probeer ik de USG aan de praat te krijgen. Ik heb via SSH een firmware update doorgevoerd, maar de USG bleef onzichtbaar in de controller. Nu las ik ergens dat -logisch- de controller de USG (192.168.1.1) niet kan zien omdat deze zich in een ander subnet bevindt dan de controller (192.168.2.1). Ik heb via SSH een nieuw ip adres toegewezen en het oude verwijderd (192.168.199 toegevoegd en 192.168.1.1 verwijderd). Maarrr... In de drukte met kids om mij heen natuurlijk het verkeerde ip adres toegevoegd: 192.168.199 ipv 192.168.2.199. De USG kan ik nu niet meer bereiken via SSH. Ik heb al een reset gedaan, en geprobeerd om via SSH en het ip adres 192.168.1.1 de USG te bereiken. Ik krijg daarbij de boodschap zoals in de afbeelding te zien.

Nu ben ik geen netwerkexpert, noch op het gebied van SSH. Wie kan mij helpen de USG weer aan de praat te krijgen?

Thanx voor jullie reactie(s)!!

Groeten van Jmmssn
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-04-21 om 11.21.54.png
    Schermafbeelding 2020-04-21 om 11.21.54.png
    61,7 KB · Weergaven: 33
Dank @Marnix61 voor je reactie en het meedenken! Het probleem is juist dat ik de stappen in het door jou geplaatste artikel niet (meer) kan volgen, omdat ik via SSH geen toegang meer krijg tot de USG (zie de afbeelding en mijn topicstart), door het toekennen van mijn foutieve IP adres. Dat moet ik eerst opgelost zien te krijgen... Heb je daar toevallig tips voor?
 
Wat je ziet in je schermafdruk is een Mac OS probleem. Die is een beetje te strikt met SSH en ziet dat de USG anders is als de vorige keer dat je via SSH inlogde, en dat klopt dus.
Simpelste oplossing is de known_hosts file waarnaar gerefereerd in de foutmelding weg te gooien.
 
Thanx @Hofstede! Dat was inderdaad de oplossing voor het probleem. Ik heb weer toegang tot de USG. Vanavond verder configureren. Voor nu nogmaals, mijn dank is groot! ?

En @Marnix61, reset is, mede door hulp @Hofstede, gelukt. Omdat ik de USG al een jaar ongebruikt in de kast had liggen was de firmware dusdanig verouderd dat upgraden alleen via SSH mogelijk was.
 
Ik ook? wil er dus ook nog UniFi switch tussenzetten maar eerst die USG eens werkend krijgen
 
Helaas, het lukt me niet om IP adres via ssh te wijzigen van de USG. Morgen verder. Wordt vervolgd.
 
Met zoiets veranderen doe ik steeds:
USG resetten met alleen stroom eraan, USG lan1 aan laptop, laptop wifi uit en opnieuw opstarten of met de commando's ipconfig /release en ipconfig /renew, maar ik heb W10.
En dan kan ik inloggen met browser (ik gebruik altijd firefox) op 192.168.1.1 waar ik dan de wijzigingen invoer.

Echter als jouw kpnbox dhcp uitdeelt in 192.168.2.XXX zou het al moeten werken, mits je bv je controller en andere devices een vast ip heeft in genoemde range
 
Als je de laatste versie firmware op de USG hebt gezet kan het ook via de webinterface van de USG.
 
Ik heb nu inderdaad met de laatste firmware toegang via web interface. Dat is weer een stap verder! Net geprobeerd om IP adres van LAN te wijzigen, maar daarna geen contact meer te krijgen via web op zowel oude als nieuwe IP adres. Ik heb m weer gereset en ben nu firmware opnieuw aan het installeren, en dan eerst maar eens Googlen naar wat voor stappen ik daarna moet/kan nemen.
 
Je moet je wel realiseren dat die web-interface alleen er toe dient om de USG zichtbaar te krijgen in de controller. De instellingen moet je in de controller doen.
 
@Hofstede Zowel in de web interface controller als in de app ziet 'ie de USG niet, hij blijft aangeven dat een update nodig is. Mijn conclusie: hij maakt (nog) geen contact met de USG. Om welke reden? Dat is mij onduidelijk. Naar mijn idee komt dat door IP adres in twee verschillende subnetten, maar zoals gezegd ik heb hier geen kennis over. Zie afbeelding. Ps ik heb vorig jaar, voordat ik in onze nieuwbouwwoning het hele netwerk heb opgebouwd, de USG wel eens toegevoegd. Daarom staat 'ie waarschijnlijk in de lijst.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-04-22 om 19.33.29.png
    Schermafbeelding 2020-04-22 om 19.33.29.png
    84 KB · Weergaven: 24
Ps de stappen die ik heb ondernomen zijn:
- reset van de USG alleen met stroomkabel erin
- USG direct aan Experiabox gehangen op WAN en via LAN aan Mac gekoppeld
- Laatste firmware via directe link in SSH gedownload
- USG hangt nu via utp kabel nog wel aan Experiabox, maar ik kan m dus wel via 192.168.1.1 bereiken via web interface
 
In de controller zoals op jouw foto van usg, klik op tandwiel, apparaat beheren, vergeet en na enige tijd komt hij weer zichtbaar in apparaten.

Mijn gevoel zegt dat je een ip conflict creeert met je modem/router van kpn en je usg, dat ze in dezelfde dhcp range adressen uitdelen?
Zoals ik het lees probeer je hem in hetzelfde netwerk te zetten als wat hij voor de usg zat. Zoja, dan moet de dchp reeks in jouw kpn box aangepast worden.

De dhcp van kpn geeft een ip aan de wan van de usg. dan heb je wss wan en lan usg zelfde en dat werkt nooit.
Je hebt kpn, daar heb ik weinig verstand van want je moet wss ook nog met vlan werken? Hier word er ietsies over gesproken, maar geen vergelijkbare situatie met jou denk ik. https://unifi-forum.nl/threads/kpn-rechtstreeks-op-usg.943/
 
@Marnix61 Ik heb nu de USG via tandwiel op 'forget' gezet. Maar vooralsnog wordt hij niet meer zichtbaar. Nu laat ik het hierbij, dus Experiabox geeft 192.168.2.xxx uit, de USG staat nu op IP adres 192.168.1.1.

Nu ik via web interface probeer de USG te bereiken op 192.168.1.1 lukt dit -na op forget klikken zoals hierboven geschreven- ook niet meer. Ik ben een beetje de weg kwijt...
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..