Freedom Internet 1Gbps - Geen WAN

GEi

UniFier
12 jan 2019
45
35
18
Beste mede UDM Pro-bezitters,

Sinds gisterochtend 08:44:01 (tijd van RIPE Atlas probe) ligt mijn internetverbinding van Freedom er uit.
Ik ben gisteravond de hele avond bezig geweest met fout zoeken, niets bijzonders kunnen vinden. Buurtapp leert mij dat meer buren problemen ervaren met af en toe haperende verbinding.

Vanochtend met Freedom aan de lijn gezeten. Zij zien een grote demping op de lijn, waardoor het vermoeden bestaat dat de UDM Pro onvoldoende signaal krijgt. Ik heb geen vervangende router liggen, dus maar gekozen om een Fritzbox te laten opsturen. Kijken hoe snel die bij mij is en of ik met de Fritzbox wel internet heb.
Ik ben een beetje sceptisch, omdat de UDM Pro stabiel draait, nooit problemen heeft gegeven en ik bij updates van firmware nooit problemen heb ervaren (afkloppen). Hij draait de laatste versie. Kan de datum niet noemen vanaf wanneer, omdat ik niet bij de file server thuis kan, en de externe backup is encrypted en kan ik met mijn laptop van het werk niet lezen.

Herkennen jullie een 'opeens' stgnerende UDM Pro? Wat zou ik kunnen doen om hem weer te laten functioneren (in de wetenschap dat de interface vanaf LAN alles laat zien wat je verwacht, display op de UDM Pro zelf ook, er is alleen geen WAN (display geeft aan een WAN-kabel te verbinden) -signaal aanwezig).
Bedankt voor het meedenken!
 
De glasvezel komt binnen op de Genexis. Van de Genexis naar de UDM Pro gaat een netwerkkabel. Gisteravond ook de Genexis van de spanning gehad, maar dat gaf ook geen soelaas.
Het vervelende met dit soort dingen is dat een provider helemaal niets wil doen voordat klip en klaar is dat de oorzaak niet bij de klant ligt. Ik kan wel van alles zeggen, maar ze bewegen niet direct naar mij toe. Ik ben er ook vrij zeker van dat het niet aan de UDM Pro ligt, maar ja, wie ben ik...
 
Als de UDM aangeeft geen link te hebben dan lijkt dat een lokaal probleem.
Tussen de Genexis en de UDM is 'gewoon' een reguliere ethernet-verbinding, er zou ook een link moeten zijn als 'het internet' in het geheel down zou zijn.

Probleem kan dus de UDM zijn, de Genexis (of de voeding daarvan) of de kabel daartussen.
Een Genexis heeft vast ook een link-ledje, controleer dat ook eens.
 
Die Genexis.......heeft die zelf geen statuslampjes die je iets meer zeggen of je wel of niet online bent ? En heb je die ook al eens even uit de stroom gehad. Ik vind het verhaal met die demping maar vreemd, ik vraag me af of zij dat wel kunnen meten na de NTU.

De ISP moet kunnen zien of de NTU online is of niet en jij eigenlijk ook ahv de statusledjes. Indien niet oline niet dan zit het probleem voor je UDM en dus bij de ISP.
 
Ben er mee bezig. Laptop nu bekabeld op Genesis, VLAN 6. Geeft geen sjoege. Ik zie wel in msconfig dat er iets van IPv6 terugkomt, maar niets van IP4 en er komt geen website in de browser door. Genesis laat groene lampjes zien bij ‘power’ en bij het symbool met ‘drie pc’tjes’. In de UDM Pro zie ik data in de orde van grootte kb binnenkomen en uitgaan. Display UDM Pro toont: image.webp

Update. Ik mocht van een aardige buurman het bovendeel van zijn Genexis lenen. Vol vertrouwen uitgewisseld maar helaas, geen verschil. Ook de LAN-kabel van Genexis naar UDM Pro geruild met een andere kabel; ook geen verschil. Ook niet icm ander modem-deel van de Genexis. Ik ben er maar mee gestopt. LAN-zijde in de UDM Pro ziet er nog steeds uit zoals verwacht; alle AP’s zijn operationeel, net als de ene camera. Settings WAN (Internet in het NL in het menu) staan ook goed. Ik ben benieuwd wat de Fritzbox laat zien als hij er is. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
"Genesis laat groene lampjes zien bij ‘power’ en bij het symbool met ‘drie pc’tjes’."
Voor zover mij bekend moeten er op alle Genexis converter 3 ledjes zijn die allemaal steady groen moeten oplichten bij een goede verbinding ( zwarte nieuwste versies) of knipperen (middelste ledje bij OCG-1012)

Dus als er een niet (steady) oplicht heb je geen verbinding!
 

Bijlagen

  • Screenshot 2024-12-20 at 16.08.10.webp
    Screenshot 2024-12-20 at 16.08.10.webp
    4,5 KB · Weergaven: 12
  • Screenshot 2024-12-20 at 16.08.24.webp
    Screenshot 2024-12-20 at 16.08.24.webp
    6,6 KB · Weergaven: 12
  • ocg-1012.webp
    ocg-1012.webp
    14,2 KB · Weergaven: 12
Genesis laat groene lampjes zien bij ‘power’ en bij het symbool met ‘drie pc’tjes’.
Zoals ik al bij mijn vorige post aangaf......die led`s laten precies zien wat er aan de hand is. En er is dus niks aan de hand met je UDM, het probleem zit al daarvoor.

Ik heb geen Genexis maar met 1 minuut google had je er achter kunnen komen dat je NTU geen WAN glasverbinding heeft Uiteraard geeft de LAN zijde wel groen als deze verbonden is met de UDM. Je kunt er nog 10 routers aan hangen maar dat gaat niet werken. Je moet je ISP bellen, die moeten naar je verbinding kijken, als er meerdere mensen in je straat dit hebben, dan moeten ze de wijkkast controleren. Die middelste led behoort altijd groen te zijn als de NTU aan staat. Als je ISP een grote demping ziet op de lijn, dan gaat dat slechts tot en met de NTU en dat is hun ding en niet van jou. Dus ook iets wat alleen zij kunnen oplossen.

1734768223515.webp
 
Laatst bewerkt:
"Genesis laat groene lampjes zien bij ‘power’ en bij het symbool met ‘drie pc’tjes’."
Voor zover mij bekend moeten er op alle Genexis converter 3 ledjes zijn die allemaal steady groen moeten oplichten bij een goede verbinding ( zwarte nieuwste versies) of knipperen (middelste ledje bij OCG-1012)

Dus als er een niet (steady) oplicht heb je geen verbinding!
Ik heb zo een Genexis als op de laatste foto. Duidelijk dat het issue dan idd niet bij mij ligt. Ik kan pas maandag om 10h00 Freedom bellen.. nog even uitzitten dus. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, de tips en de bevestiging. Fijn dat het zo kan.
Ik laat maandag wel even weten hoe verder is gegaan.

Update. Vanmiddag de Fritzbox ontvangen. Deze krijgt ook geen verbinding met het www. Fiber optic not connected en IPv4 en IPv6 : not connected. Oorzaak ligt nu wel definitief aan de andere kant van de voordeur. Maandagochtend 10h00 verder.

Gisteren lang met Freedom aan de lijn gezeten. Ze erkennen dat het niet aan mijn kant van de voordeur ligt. Daarom is er een ticket bij de beheerder van de glasvezel aangemaakt. Deze kunnen pas vrijdag aan staande komen. Zijn we 9 (!) dagen verder. Ik heb mij in kunnen houden en ben netjes gebleven, maar ik ben wel boos en gefrustreerd over de gang van zaken. Freedom moet een protocol volgen, wat de klant vindt en denkt en heeft kunnen uitsluiten, al dan niet met hulp op een (dit) forum maakt eigenlijk niet veel uit. Dat vind ik wel erg jammer.
Er is thuis nu wel budget beschikbaar voor een lte-router om klaar te hebben staan mocht zoiets in de toekomst weer gebeuren: internet er voor langere tijd uit. Daar kan dan in voorkomende gevallen de data-simkaart in die normaliter in de laptop zit.
Nu een spelletje mens-erger-je-niet met de kinderen, want die hebben last van lege databundels en afkick-verschijnselen 😂😂
Wordt vervolgd.

Update: vanmorgen iemand geweest voor de verbinding. Alleraardigste jongeman. Hij zag ook demping op de lijn, echter qua afstand na de pop (wijkcentrale). Hij belde met een collega, die de afstand van huis naar de pop bevestigde. Hij vermoedde een beschadigde patchvezel. Hij is bij de pop geweest en zag zonder noemenswaardige demping het licht doorkomen dat hij in de meterkast op de vezel had gezet. Toch de vezel in de pop vervangen.
Terug in de meterkast geen verbetering. De demping die hij zag zit qua afstand en gezien vanaf ons huis achter de pop.
Ik heb telefonisch de bevestiging gekregen dat KPN er vandaag nog mee brig gaat. Wordt vervolgd.

Update: gisteren aan het begin van de avond brandde dat ene ledje op de leenmodem van Freedom continu! Dat was het teken dat er iets was veranderd. Ik ben niet gebeld, geen mail gehad en er is niemand aan de deur geweest. Dus ‘ergens’ was ‘iets’ gedaan. Gelijk de UDM Pro aan de glasvezel gehangen en hij kwam tot leven! Alles wat aan het netwerk hangt leek door te krijgen dat er iets was veranderd: op de switch beginnen de ledjes te knipperen alsof het een foute kerstboom was, harde schijven in de back-up NAS begonnen te draaien en de eerste meldingen op mijn telefoon dat een aantal apparaten de weg naar het wereld wijde web hadden gevonden. Ik heb de kinderen zelfdenkend zo blij gezien..
Ik wil nog wel contact hebben met Freedom wat hier fout is gegaan. Zoals eerder gezegd is zo een lange tijd zonder internet eigenlijk niet van deze tijd. Hopenlijk willen ze het mij delen.
Ik had de Teltonika RUT241 al teruggestuurd naar de verkoper, dit was niet mijn failover LTE-router. Ik heb nu de Huawei B636-336 in bestelling staan. Maar omdat de druk van de ketel is heeft dat nu geen haast meer.
Mocht ik nog een reden terugkrijgen waarom het glas er zo lang uit heeft gelegen, dan zal ik dat hier melden. Iedereen bedankt voor het meeleven(!).
 
Laatst bewerkt: