Google assistent op Sonos werkt niet meer

Dr.Niels

UniFier
3 apr 2020
77
48
18
Amersfoort
Hallo,

Ik zit met een probleem. Een week of 3 terug ben ik van KPN overgestapt op XS4all. De experiabox eruit en ipv daarvan de USG (niet de pro). Alles werkt prima, internet, tv, geen probleem. Ik heb diverse Sonos speakers, en die werken ook prima. Geluid afspelen via TV of Spotify gaat prima.

Ik heb echter 1 probleem. De Google assistent (GA) werkt niet meer. Als ik 'm installeer en de Sonos even van de stroom haal werkt het +/- 15 minuten probleemloos. Daarna geeft de Google assistent op elke vraag/opdracht aan dat "er is een fout opgetreden, probeer het over een paar seconden opnieuw". Dan krijg ik 'm niet meer aan de praat. Alleen verwijderen, Sonos loskoppelen van de GA en opnieuw installeren, + de stroom er even af helpt, even. Alexa werkt wel prima en blijft ook probleemloos werken.

Iemand enig idee wat er fout gaat? Het lijkt alsof de USG iets blokkeert (maar dan pas na een kwartier).

Enige dat ik heb veranderd in het netwerk is dus de USG ipv de experiabox en van KPN naar XS4all.

Hulp welkom :)

Groet Niels
 
Is het netwerk hetzelfde gebleven? 192.168.1.0/24? Kan ook zijn dat alles een nieuw IP-adres heeft gekregen en ze nog gekoppeld staan op de oude.
 
Bij mij werkt de Google Assistant via Sonos probleemloos. En de USG blokkeert niets automatisch.

Hoe is de Sonos verbonden met het netwerk? Gebruik je een bedrade verbinding of zijn alle speakers gekoppeld via WiFi? Heb je soms meerdere speakers bedraad aangesloten?
 
Ik heb inderdaad 2 speakers via een kabel aangesloten en een paar via de wifi. Allemaal op hetzelfde netwerk.
Vanmorgen de usg vervangen door de fritzbox en de GA werkt direct. Verder niks gewijzigd. Lijkt toch iets in de usg niet goed te staan.
 
Met twee bedrade luidsprekers kun je een netwerk loop issue hebben. Normaalgesproken maak je met een bedrade speaker SonosNet aan en gebruik je dus niet de WiFi. Dan mag je ook niet twee luidsprekers bedraad hebben. Of heb je de WiFi op de bedrade speakers uit staan?

Ik vraag me af of het probleem niet ook (tijdelijk) verdwijnt als je de USG herstart.

Heb je speciale instellingen? Zoals VLAN’s e.d.?
 
Ga ik dat nog een keer proberen door met maar een speaker bedraad aan te sluiten.
Vlan heb ik alleen voor het gastennetwerk.
Sonos werkt verder prima, ook met Alexa. Het is puur allen de GA die na een paar minuten stopt met werken. Dezelfde setting achter de fritzbox werkt wel. Maar dank voor de tip. Ga ik checken.
 
Vandaag de USW flex mini switch vervangen door een “normale“ US-8. Eens kijken of dat de oplossing is. Lees op diverse plekken dat de flex en Sonos geen goede combi zijn.


Als ik de flex aanzet dan verbinden de sonos speakers ook direct met de flex switch ook al zitten ze in werkelijkheid op een andere switch aangesloten. Dat wel zeggen, op de kaart lijkt het dan alsof ze op de flex zitten aangesloten. Zet ik de flex switch dan uit dan zie ik de Sonos speakers op de kaart ook weer gekoppeld an de juiste switch.

als het werkt kan de flex op marktplaats😀
 
Mijn ervaring is (pré unifi) dat je inderdaad met meerdere sonos speakers er maar 1 bedraad aansluit omdat anders je netwerk een overflow krijgt. Met unifi niet geprobeerd met meerdere bekabelde aansluitingen, op 1 werkt prima. ik heb geen ervaring met assistants, die staan uit/gebruik ik niet. Wat me wel opvalt, is dat mijn bekabelde speaker in de 'map' lijkt te zijn aangesloten op de router, terwijl het op de switch is aangesloten. Hoe ziet dat er bij jullie uit?
 

Bijlagen

  • unifirouter.JPG
    unifirouter.JPG
    32,6 KB · Weergaven: 21
@dbw, op dit moment zie ik alle speakers verbonden aan de juiste switch.
Ik heb 2 speakers via kabel aangesloten op 1 en dezelfde switch, die zijn nu op de kaart ook met die switch verbonden. Daarnaast zie ik ook een aantal andere Sonos speakers die via wifi zijn verbonden gekoppeld aan deze switch. Dat zal ook zo zo zijn omdat die dan verbinden via de bekabelde speakers.

Duurde wel even om dat goed te krijgen. Ik had deze sonos speakers eerst met kabel op de flex switch aangesloten. Ook toen ik die switch uit had staan en de speakers al had gekoppeld aan de nieuwe switch gaf het overzicht "apparaten" aan dat deze nog aan de flex switch waren verbonden. Pas toen ik de de Flex verwijderde uit het netwerk (optie vergeet apparaat) werkte het goed.

Wat me wel opvalt is dat het verkeer dat over mijn bekabelde sonos speakers loopt (dataverbruik) heel veel kleiner is. De sub verbruikte zo een 40 gig per week en nu zie ik'm nieter terug in de lijst met meest actieve clients.

Vanavond eens kijken of het dan blijft werken met de USG, en dan doel ik op de google assistant.
 
Ik word gek ;)
Alles werkt. Wissel ik de Fritzbox voor de USG, werkt alles, behalve de Google assistent.
Het lijkt dus toch ergens in de USG te zitten.

Iemand nog suggesties?

(ik zal morgen eens in de webinterface van de Sonos duiken, die leken redelijk technisch, of ik daar iets wijzer van word?)
 
Laatst bewerkt:
Yeahaaa! Opgelost.
Probleem bleek uiteindelijk heel simpel. Begin oktober ben ik overgestapt van KPN naar xs4all. Ik heb toen verder geen aanpassingen gedaan in het netwerk omdat alles nog gewoon werkte. Vandaag toch maar een nieuwe json file speciaal voor xs4all over de vorige (voor KPN) heen gezet. Dat bleek de oplossing. De Google assistent werkt nu perfect op de sonos speakers. Geen idee wat precies het verschil is tussen die 2 files en waarom het nu werkt, maar who cares, het werkt!

iedereen dank voor de hulp.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D_D en dbw
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..