Internet valt eens in paar maanden uit

VMarks

UniFier
11 mei 2021
16
21
3
Voorstellen + globaal probleem
Als marketeer houd ik van mooie praatjes, plaatjes en hoogwaardige materialen. Mijn volledige huis is volgehangen met Hue, Apple en Ubiquiti spullen. Maar nadat de Wifi materialen (Airport) van Apple niet meer werden bijgewerkt (al 5 jaar uit de handel of iets dergelijks), heb ik een tijdje geleden mijn volledige Apple netwerk omgezet naar een Ubiquiti netwerk. Mijn ICT collega had mij gewaarschuwd dat het geen plug-and-play systeem is, maar dat het wel tot het betere spul behoord. Dus, zodoende, na wat Youtube filmpjes gekeken te hebben, en dit forum te hebben doorgepluisd alles besteld, geïnstalleerd en gefinetuned. En als het werkt, werkt het goed! Maar nu komt mijn irritatie: het werkt niet altijd. Eens in de 1 tot 3 maanden (er is geen vast patroon), moet ik de routers, switch en Cloud Key opnieuw opstarten omdat ik geen verbinding meer krijg met internet. Ook kan ik dan geen contact meer leggen vanuit de Unifi network App naar de Cloud Key.

Wat heb ik:
- Ziggo Router
- USG-3P (router)
- US-8-60W (Switch)
- 2x UAP- NanoHD
- Ubiquiti Cloud Key Gen2-Plus
- G4 Doorbell
- AI Bullet

En nu?
Soms kan ik het systeem nog via de Cloud Key opnieuw opstarten, maar meestal krijg ik totaal geen verbinding meer en moet ik de stekkers er 1 voor 1 uithalen. Het wifi-netwerk blijft in de lucht, maar er komt niets door. Het frustrerende is dat alle lampjes blijven branden zoals ze moeten branden. Kortom, geen enkel systeem geeft een foutmelding. Ook in de berichtgeving in de Cloud Key App staan voor zover ik dat check geen bijzondere meldingen. Toch kan ik mij niet voorstellen dat dit gebruikelijk is, en jullie hier allemaal last van hebben. Mijn vraag is daarom: wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn? En wat kan ik de volgende keer doen om onderdelen uit te gaan sluiten zodat ik er gaandeweg achter ga komen waar het probleem vandaan komt zodat ik het ook kan oplossen?

Thanks alvast.

Ps. uitleg graag in 'Jip en Janneke-taal' aangezien ik maar een marketeer ben, en geen die-hard ICT'er ;)
 
Welkom hier!

Ik verdenk de combinatie ziggo/usg. En dan met name de ziggo kant van de combinatie. Nu heb ik zelf geen ziggo dus ik kan je niet uit persoonlijke ervaring helpen. Maar als je hier zoekt op "ziggo geen netwerk" kom je vast al een heel eind :)

(zonder marketing mumbo jumbo :LOL: )
 
Maar als je hier zoekt op "ziggo geen netwerk" kom je vast al een heel eind
Done. Maar helaas niet het gewenste antwoord. Bedacht mij wel dat ik nooit iets heb gedaan met dat IPv6 verhaal. Is dat belangrijk om daar nog iets mee te doen?
Welk Ziggo modem heb je en staat deze dan ook in Bridge?
Is al het Unifi spul up-2-date?
* De witte (zie afbeelding)
* Deze staat in Bridge
* Alles is up-to-date

IMG_9811.JPG
 
Met Ziggo on het verleden veel trammelant gehad. Met uiteindelijk een nieuwe modem was het probleem opgelost.
Mijn eerste verdachte zou de Ziggo modem dus zijn. Zou bij een storing eerst deze herstarten en kijken of het probleem verholpen is.
 
Grappige is dat ik deze herken. Ben van Cisco modem naar het laatste gegaan. Weet model even miet maar die zwarte. Ik heb erachter een draytek 2925 als router. Met oude Cisco altijd goed gewerkt maar sinds kort is de dns (via pi-hole) af en toe de weg kwijt. Hersteld zich spontaan weer. Nog niet achter de oorzaak maar ook nog niet echt goed gezocht.
Btw, hier geen apple spul aanwezig.
 
Update: Cisco modem inmiddels vervangen, Umu 1006 vervangen.

Waar ik achter ben gekomen:
* Er zit een los contactje bij de voeding van de USG-3P router. Daardoor kan die soms spontaan uitvallen.
* Het schermpje van de Cloud Key Gen2-Plus gaat na een tijdje uit.
* Op dit moment heb ik wel internet, maar geen toegang tot de camerabeelden.
* Ik kan wel inloggen via de app maar zie bij Critical log geen foutmeldingen, behalve dat 3 dagen geleden de USG-3P geen stroom had.

Ik vermoed dus dat het probleem toch bij de Cloud Key zit. Wat zouden jullie aanbevelen? Cloud Key eruit en vervangen door...? Mijn kennis van dit soort spul is vrij basis en puur opgebouwd met een beetje google, youtube en dit forum.

Op dit moment hangen er aan dit systeem:
3x ap
2x Switch
1x deurbel
2x camera

IMG_6923.JPG
 
  • Wow
Waarderingen: Davey400
Persoonlijk zou ik eens beginnen om de ziggo kant goed te maken.
Het AOP (daar waar de groene kabel binnenkomt) is aan vervanging toe.
De connectors die jij gebruikt op de splitter zijn van een mindere kwaliteit en daardoor kun je instraling krijgen.
Jij gebruikt 2 tv aansluitingen in huis daar zou ik een ander t stuk voor gebruiken.
Als je dat netjes in orde hebt dan zul je merken dat het internet ook beter is.
Het losse kontact waar je over typt in jouw usg zou ik dam laten repareren.
De cloudkey heeft niks met de internet verbinding te maken.
Daar worden wel de camera beelden opgeslagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: VMarks
Persoonlijk zou ik eens beginnen om de ziggo kant goed te maken.
Het AOP (daar waar de groene kabel binnenkomt) is aan vervanging toe.
De connectors die jij gebruikt op de splitter zijn van een mindere kwaliteit en daardoor kun je instraling krijgen.
Jij gebruikt 2 tv aansluitingen in huis daar zou ik een ander t stuk voor gebruiken.
Als je dat netjes in orde hebt dan zul je merken dat het internet ook beter is.
Het losse kontact waar je over typt in jouw usg zou ik dam laten repareren.
De cloudkey heeft niks met de internet verbinding te maken.
Daar worden wel de camera beelden opgeslagen.
Ga ik mee aan de slag! Thanks
 
Update: Cisco modem inmiddels vervangen, Umu 1006 vervangen.

Waar ik achter ben gekomen:
* Er zit een los contactje bij de voeding van de USG-3P router. Daardoor kan die soms spontaan uitvallen.
Dat heeft even mogen duren… ;)

Die USG is ook wel end-of-life.

Als de toestand van de cloud-ken ook twijfelachtig is zou je beiden simpelweg kunnen vervangen voor een UDM-SE, ook de 8 poorts PoE switch op die plek wordt daarmee overbodig.

Ik vind het wel grappig dat je je technische kennis zo downplayed, maar je hebt het toch maar mooi aan de praat kunnen krijgen!

Ik verwacht dan ook dat je geen hele complexe netwerk-configuratie vol van rules en vlans hebt gemaakt en dat je dus niet eens hoeft te migreren, maar de SE gewoon ‘vers’ kunt installeren. Als dat met de huidige setup is gelukt, gaat dat met de nieuwe situatie ook zeker lukken.

En je hebt weer een mooi fancy device in je meterkast hangen. ;)
 
Dat heeft even mogen duren… ;)

Die USG is ook wel end-of-life.

Als de toestand van de cloud-ken ook twijfelachtig is zou je beiden simpelweg kunnen vervangen voor een UDM-SE, ook de 8 poorts PoE switch op die plek wordt daarmee overbodig.

Ik vind het wel grappig dat je je technische kennis zo downplayed, maar je hebt het toch maar mooi aan de praat kunnen krijgen!

Ik verwacht dan ook dat je geen hele complexe netwerk-configuratie vol van rules en vlans hebt gemaakt en dat je dus niet eens hoeft te migreren, maar de SE gewoon ‘vers’ kunt installeren. Als dat met de huidige setup is gelukt, gaat dat met de nieuwe situatie ook zeker lukken.

En je hebt weer een mooi fancy device in je meterkast hangen. ;)
Bedankt. Over het algemeen werkt het... en eens in de paar maanden stekkers eruit trekken en er opnieuw in doen is wel irritant, maar geen groot probleem. Laatste weken verloopt het allemaal minder soepel, dus vandaar dat ik het topic weer afstof. :)

* UDM-SE, zoiets was inderdaad wat ik zocht. Op zich de moeite waard... maar 550 euro ter vervanging van iets dat misschien nog goed werkt is wellicht veel van het goede. Ik ga dus eerst de Ziggo spulletjes updaten. Maakt dit geen verschil, dus ga ik inderdaad deze kast bestellen.

* That's me, ben marketeer met een gezond boeren verstand en het geduld om iets uren lang uit te zoeken voordat ik het aanschaf. Toen ik eenmaal dacht: Ow, dat kan ik zelf wel installeren, heb ik het aangeschaft.

* Nope, geen complexe rules en vlans. Alleen veel clients (32) die ik niet allemaal opnieuw zou willen koppelen. Moet ik daarvoor migreren om dat te voorkomen?

* Goede aankoopreden inderdaad... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Ik weet niet wat je met koppelen van clients bedoelt, ,aar als het om wifi devices gaat dan is het zaak om de nieuwe configuratie dezelfde wifi-namen (SSID) en passwords te geven als je nu gebruikt.
De clients connecten dan weer gewoon vrolijk met het netwerk.
Als je iets anders bedoelde dan hoor ik het graag.
 
  • Leuk
Waarderingen: VMarks
Ik weet niet wat je met koppelen van clients bedoelt, ,aar als het om wifi devices gaat dan is het zaak om de nieuwe configuratie dezelfde wifi-namen (SSID) en passwords te geven als je nu gebruikt.
De clients connecten dan weer gewoon vrolijk met het netwerk.
Als je iets anders bedoelde dan hoor ik het graag.
Dat was inderdaad mijn vraag. Thanks! Geen vragen meer voorlopig...
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Update:

* Alles aan de ziggo kant in orde gemaakt. Resultaat: Geen merkbaar verschil.
* Gisteren opnieuw geen verbinding meer om 7.30 uur. Alle lampjes brandden zoals het zijn moest. In het schermpje van de Cloud Protect stond: Obtaining IP Address en in System Log een melding dat de USG 3P vermoedelijk te weinig stroom krijgt.

Ik ga de voeding van de USG 3P vervangen. Biedt dit geen oplossing, dan volgt er een UDM-SE
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.