UDM/Pro Lagere snelheid via UDM Pro

UniFi UDM/Pro Routers

Kevin89

Brons
UniFier
29 nov 2021
323
376
63
Zuid-Limburg
Sinds ongeveer 2 weken heb ik last van een lagere internet snelheid.

Eerst wat dingen op een rij:
- Provider Ziggo snelheid 300/30
- Ziggo modem in brugmodus
- UDM Pro met laatste niet beta firmware versie
- Network app laatste niet beta versie
- IPS ingeschakeld
- Heb geen wijzigingen doorgevoerd of nieuwe apparaten toegevoegd aan mijn netwerk

De snelheid die ik volgens de ingebouwde speedtest van de UDM Pro haal is rond de 200 Mbit download maar de upload is wel constant 30Mbit. Maar zitten regelmatig behoorlijke dips in de download snelheid dat ik maar 20Mbit haal.

Wat heb ik al gedaan:
- alles opnieuw opgestart
- Ziggo signaal laten meten - geen issues
- Nieuwe kabel tussen aansluitpunt en modem
- Nieuwe kabel van modem naar UDM Pro
- Laptop rechtstreeks aangesloten op modem en dan haal ik altijd 300/30, geen enkele dip. Maar zodra de UDM Pro ertussen komt is de snelheid weer lager.

Voorheen behaalde ik altijd de maximale snelheid, echt iets van de laatste 2 weken.

Iemand die hetzelfde ervaart? Of een oplossing weet.

Alvast bedankt!!
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Yep hetzelfde hier. Een aantal weken geleden heeft Ziggo waarschijnlijk onderhoud gedaan waardoor een slope die ik al jaren in mijn Modulation Error Ratio had ineens opgelost was (zie plaatje, is van mijn modem). Hetzelfde geldt voor de power op de lijn, daar zat ook te veel verschil op de frequenties en ook dat is opgelost. Waarschijnlijk iets in de EV of wijkkast vervangen. Allemaal harstikke mooi zou je zeggen, ware het niet dat ik sinds die tijd mijn download waardes niet meer haal, upload wel. Ik zit wel op het OFDM kanaal hier, met docsis 3.1 en een Giga abbo. En juist daar heb ik sinds die tijd ook errors, correctable en uncorrectable. Voor die tijd nooit gehad. De lijn is verder wel stabiel; geen uitval of zo.

1653222993152.png
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Met de op rechtstreeks op de UDM
Maar ook de interne speedtest die in de netwerk app zit geeft een lage snelheid weer

Met andere woorden, de UDM Pro is de bottleneck. Misschien een fout in de laatste update. Kun je makkelijk downgraden zonder geklooi met backups of alles opnieuw in te moeten stellen?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
De snelheid die ik volgens de ingebouwde speedtest van de UDM Pro haal is rond de 200 Mbit download maar de upload is wel constant 30Mbit. Maar zitten regelmatig behoorlijke dips in de download snelheid dat ik maar 20Mbit haal.

Ik ervaar ook - niet zoals jij aangeeft - mindere snelheden met de ingebouwde UDM-SE en zeker de UDR, maar draai - nu even tijdelijk - de EA firmware op beiden apparaten.

UDM-SE

Screenshot 2022-05-30 at 17.20.04.png

UDR

Screenshot 2022-05-30 at 17.18.53.png

Speedtest Ookla op macOS / FireFox:
Screenshot 2022-05-30 at 17.36.56.png
Het vlat me op dat de UniFi Speedtest geen wisselende / te selecteren servers heeft. Wat is de Host waar jouw UniFi UDM Speedtest naar verwijst. Die van mij is NewVM Cloud Services, ik ben aan het zoeken geweest en kwam direct uit op https://www.newvm.nl/ . Of toch een nieuwe service van VMware o.i.d.?
 
Hoi,

Ik heb sinds een paar weken hetzelfde probleem zelfs bedraad bij Netflix slecht beeld met de APTV.
Vanuit de UDM Pro naar ziggo haal ik 596/40.
Vaak blijft mijn internet even hangen en duurt het lang voordat de pagina laad.
Heb van alles de stroom er 5 minuten vanaf gehaald maar het heeft niets geholpen.
Hoe kan ik intern de snelheid testen?
En waar kan ik eventueel nog meer naar kijken?
Als een kabel niet goed is geeft de switch dat weer want dan valt de snelheid terug en 2 weken geleden was het nog erg snel.
Versie 1.12.22 staat er al op, maar wat betekend EA?

Rob
 
Kijk of er een nieuwe Early Access is en installeer die. Testen intern zou je kunnen doen door vanaf jouw computer een groot bestand (>1GB) te kopiëren naar een andere computer. Alles boven de 100 MB is uitstekend, rond de 80 MB is OK😁 Tenzij je iets anders bedoeld.

Je zou kunnen overwegen om de UDM een factory reset te geven. Je kunt ook eerst kijken wat de performance is als je een device direct op het Ziggo ding aansluit. Mogelijk staat dat Ziggo ding niet goed ingesteld. Als dat zo zou zijn dan Ziggo ding uit, UDM uit en vervolgens weer 1 voor 1 aanzetten.

Succes!
 
Ik heb hier ook een terugval in snelheid met een factor 5 ongeveer.
Het betreft een UDM-Pro met Unifi OS 1.12.33. Die heb ik nu enkele maanden in gebruik.
Aanvankelijk haalde ik de 500/500 Mbps die mijn provider aanbiedt.
Gisteren merkte ik dat de speed test amper de 100/100 Mbps haalt.

Als ik direct aan het modem meet met de PC dan meet ik wel die 500/500 Mbps.

Ik heb al getest met traffic management uit, Threat Management uit, helpt niks.
Smart queues staat uit.

Enig idee waar ik moet zoeken naar de oplossing?
Ik ben nog niet overgegaan tot een early access versie van het OS. Zou dat kunnen helpen?

Alvast dank voor suggesties.
-- Cor --
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..