UDM Pro perikelen

iwolke

UniFier
11 jan 2019
78
20
8
Met het opzeggen van mijn IPTV abonnement bij XS4All was er geen behoefte meer aan de routed TV oplossing met de .json files op de USG, en dus de weg vrij om de move naar de nieuwe Dream Machine te maken. Dat ging met de al eerder her en der genoemde hikjes maar eigenlijk zonder noemenswaardige problemen.
Een paar zaken vallen nog op:
  • Ik kreeg geen verbinding met mijn VPN server. De UDM heeft hetzelfde IP adres als mijn USG hiervoor, mijn DNS records (eigen domein) heb ik dus niet hoeven aanpassen maar toch krijg ik geen verbinding. Omdat ik niet op L2TP wil blijven zitten heb ik inmiddels een OpenVPN server draaien op mijn QNAP, die werkt naar volle tevredenheid, dus deze issue is voor mij niet relevant
  • Mijn tweede issue is de topology-map. Op mijn USG altijd keurig op orde. Ik heb een heel overzichtelijk simpel netwerk met een UDM-P en een 16-POE-150W switch in de meterkast. Verspreid door het huis nog een paar 8 poorts switches en 3 AP's. Daarop één netwerk, één SSID. Mijn netwerk topologie slaat echter nergens op. De UDM heeft niet eens verbinding met de switches, Wifi clients hangen aan vaste LAN verbindingen, werkelijk gewoon onzin. Ik heb sinds de installatie alles herstart (vanuit de UDM de lijsn naar beneden gevolgd). Alles draait op de laatste reguliere firmware. Alles werkt ook gewoon, alleen de kaart klopy van geen kant.
  • Ook ik heb een constante stroom van ongeveer 250 DHCP timeout errors in mijn dashboard staan, en steeds een lijst met afwijkingen (hoge TCP latency / associatie tijd). Die lees ik bij vrijwel iedereen met een UDM, wachten op een firmware die dat oplost denk ik?
Als iemand nog goede tips heeft houd ik me aanbevolen. Met IDS/IPS ben ik net wat aan het stoeien. Dat was bij de USG vanwege de beperking op snelheid steeds buiten scope gebleven.

Ignasz
 
Ik zit op versie 5.14.22, krijg ook nog geen nieuwe versie aangeboden.
Enne, die kinderziektes....... Ach zolang het alleen wat meldingen en een niet werkende topologie blijft kan ik er prima mee leven. Maar als het op te lossen valt, natuurlijk graag ;-)
 
Ik zit op versie 5.14.22, krijg ook nog geen nieuwe versie aangeboden.
Enne, die kinderziektes....... Ach zolang het alleen wat meldingen en een niet werkende topologie blijft kan ik er prima mee leven. Maar als het op te lossen valt, natuurlijk graag ;-)
De 6.x versie moet je handmatig installeren. Vandaar dat je niets krijgt :)
Zelf heb ik 6.0.28 draaien zonder al te veel gekke dingen. Netwerk is hier ook niet zo spannend.
TCP meldingen heb ik ook vaak bij Wifi apparaten en af en toe DHCP.
ZIe ook wifi apparaten connecten aan Lan en vervolgens zie je het naar de AP verschuiven.
Niemand klaagt in huis dat het niet werkt. Dus prima zo.
Zit zelf wel te klooien met de UDMP (omdat het kan)
 
Welke methode gebruik je om te updaten? Ik zie 2 methoden genoemd staan bij Unifi: https://help.ui.com/hc/en-us/articl...-UDM-UDM-Pro-Firmware-Upgrade-Troubleshooting
Deze:

Of dit kopiëren en plakken in ssh sessie

unifi-os shell

rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb &> /dev/null; curl -o "/tmp/unifi_sysvinit_all.deb" https://dl.ui.com/unifi/6.0.28-39f3b98a31/unifi_sysvinit_all.deb && dpkg -i /tmp/unifi_sysvinit_all.deb && rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb
 
De 6.x versie moet je handmatig installeren. Vandaar dat je niets krijgt :)
Zelf heb ik 6.0.28 draaien zonder al te veel gekke dingen. Netwerk is hier ook niet zo spannend.
TCP meldingen heb ik ook vaak bij Wifi apparaten en af en toe DHCP.
ZIe ook wifi apparaten connecten aan Lan en vervolgens zie je het naar de AP verschuiven.
Niemand klaagt in huis dat het niet werkt. Dus prima zo.
Zit zelf wel te klooien met de UDMP (omdat het kan)
Gelukt ;-). Topology map nog net zo beroerd.
 
Zie net een ander issue. Ik heb een UAP-AC-M-Pro (Mesh) in de kapschuur hangen voor buiten. Daar is geen bedrade verbinding dus via Mesh aangesloten. Dit werkt zo al een jaar of 2. Het adopteren in de UDM-P gaf wat problemen, dus ik heb hem van de muur gehad, factory reset gedaan, opnieuw geadopteerd.
Wat ik nu zie is dat hij ongeveer één keer per uur "geïsoleerd" raakt en zich meestal binnen de minuut weer verbindt met de UAP-AC-Pro binnen (zijn uplink) die 20 meter verderop net achter het raam hangt.

Iemand een idee?
 
Ik heb een UAP-AC-lite draadloos aangesloten op een PRO, en herken je probleem.
Bij mij was het een vrij druk kanaal waarop het draaide, die aangepast en nu komt het 1~2 keer per maand voor.
Ik draai nog op 5.14.22.
Dat gezegd hebbende een vriend van me had het ook en bij hem was dit niet de oplossing.
En hij is weer naar de UGS terug gegaan (is niet de reden geweest, maar hielp wel met de beslissing)
 
Volgend perikel; ik krijg voor mijn switches in het dashboard de upgrade aangeboden naar versie 4.3.22.11330. Op een rustig moment vanochtend vroeg geef ik mijn kleinste switch opdracht om te upgraden: foutmelding. Ook een volgende switch eindigt met dezelfde melding: error curl 6 http 000 (error downloading upgrade)

Na wat speurwerk op forums de optie geprobeerd om in de controller de firmware eerst te cachen en dan opnieuw te proberen. Nu lukt het.

Ik vraag me af of dit een UDM Pro issue is of een firmware issue?

Ignasz
 
ik heb mijn switches afgelopen week zonder problemen kunnen updaten, heb ook een udmp. wellicht issue @UI op dat momemt? Heb je het later nogmaals geprobeerd?
 
Deze:

Of dit kopiëren en plakken in ssh sessie

unifi-os shell

rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb &> /dev/null; curl -o "/tmp/unifi_sysvinit_all.deb" https://dl.ui.com/unifi/6.0.28-39f3b98a31/unifi_sysvinit_all.deb && dpkg -i /tmp/unifi_sysvinit_all.deb && rm /tmp/unifi_sysvinit_all.deb
Heb een UDM Base zou deze ook wel eens willen updaten. Waarom komt er geen automatische update hiervoor? Ik weinig tot geen kennis van SSH maar gaat al fout bij unifi-os shell. Ingelogd als root met mijn wachtwoord van SSO account. Ik heb geen idee hoe ik verder moet gaan met updaten van mijn UDM Base zodat ik ook de nieuwste controller software krijg.

1605374208487.png
 
Ik heb de boel weer geupdate naar (beta) 1.8.3-3
Network 6.0.36
Protect 1.16.3-beta.2
Camera (4G) 4.32.12

Alles werk(t)(te) goed via de browser interface. Daar geen gekke dingen tegengekomen.

Wat niet werk(t)(te) was de Protect Android App. Opstarten lukt, maar dan een activiteit bekijken resulteerde in een app-crash.

Opgelost door de (beta) app 1.3.11 (150) te installeren.

Wat mij wel opvalt is dat smartdetection nu beter werkt in het donker.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..