UDM-SE met meerdere switches en enkele U7 Pro wall AP's --> instabiel netwerk?

jghvdheuvel

UniFier
27 aug 2024
17
2
3
Na heel veel Youtube filmpjes over Unifi te hebben gekeken, reviews te hebben gelezen en allerlei informatie te hebben doorgespit heb ik uiteindelijke besloten om mijn hele netwerk te vervangen door Unifi apparatuur, mede omdat alles dan perfect met elkaar zou samenwerken en het beheer ervan aanzienlijk makkelijker zou worden. Een hele flinke uitgave, maar beter gelijk goed doen dan door blijven kwakkelen met een instabiel WiFi-netwerk en een allegaartje van switches en systemen.

Ik heb daarom sinds kort een de volgende Unifi apparatuur aangeschaft:
- UDM-SE
- USW-Aggregation
- USW-24-POE
- US-8-150W (2x)
- U7 Pro Wall (3x)

Nadat ik de UDM-SE heb aangesloten en de initiele setup heb gedaan, heb ik daarna de USW-Aggregation switch aangesloten en verbonden met de UDM-SE. Daarna heb ik de USW-24-POE en één van de US-8-150W switches aangesloten op de USW-Aggregation switch.
Vervolgens heb ik 1 voor 1 de 3 U7 Pro Wall AP's gekoppeld en geadopteerd in het netwerk. Één van de AP's is via een POE injector aangesloten en maakt via WIFi verbinding met een van de andere AP's. Op die lodcatie heb ik helaas geen UTP-bekabeling liggen en is ook niet heel gemakkelijk daar naartoe te leggen.

De internetverbinding is aangesloten op de UDM-SE en ik kan overal vandaan netjes op internet, so far so good.

Ik heb de Unifi app op mijn telefoon en ik krijg om de haverklap een melding dat er apparaten zijn die niet meer verbonden zijn, ineens offline zijn of niet meer kunnen worden gevonden terwijl het kort daarvoor allemaal perfect functioneerde.
Ik zou het nog kunnen begrijpen wanneer het AP dat via WiFi verbinding maakt af en toe de verbinding zou verliezen, maar het gaat hier om vrijwel alle Unifi apparaten die verbonden zijn met het netwerk, inclusief alle switches.

Dit rijmt in mijn ogen niet met het vertrouwen dat ik eerder had opgebouwd via alle reviews en tests die ik vooraf heb doorgenomen.

Is er wellicht iets dat ik verkeerd doe? Of is dit gewoon standaard gedrag van een Unifi netwerk?
Heeft iemand meer informatie over het steeds wegvallen van apparatuur of tips om dit op te lossen?
 
Het is zeker geen standaard gedrag. :)
Eerste verdachte en daarmee de eerste controle is eigenlijk altijd de bekabeling:
Controleer op goede kwaliteit kabels en correcte aansluitvolgorde.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de motivatie van de USW-Aggregation in deze setup is; de SE heeft immers ook 2 SFP+ poorten, en de US-8-150W gaan zelf slechts tot max 1Gbps, ook op de SFP.
Of is dat met het oog op de toekomst?
 
Alle bekabeling is CAT 5E en is al jaren geleden (bijna) overal in huis nieuw getrokken in nieuw aangelegde leidingen. Daar kan ook niks mee gebeuren. Op de zolder ligt de bekabeling in een wandgoot. Alles is aangesloten door mijn zwager die electricien van beroep is en menig kantoorpand heeft moeten voorzien van netwerkbekabeling. Voorlopig is het niet de bedoeling om al die bekabeling opnieuw te trekken, maar als dat nodig is, dan moet dat alsnog. Voor zover ik heb kunnen achterhalen zou alles op CAT5E gewoon moeten werken, inclusief POE(+).

Het nieuw aangelegde tuinhuis zal overigens wel gelijk met CAT6 worden bekabeld. Ook daar zal een US-8-150W switch worden geplaatst voor een aantal wall-outlets en uiteraard een WiFi AP.

Wat bedoel je met "correcte aansluitvolgorde"?

De USW-aggregation is er omdat er 3 switches verspreid door het huis zijn geplaatst (1x USW-24-POE en 2x US-8-150W), waardoor ik niet voldoende heb aan de twee SPF-poorten van de UDM-SE. Buiten dat kan ik dan inderdaad kiezen om tzt het netwerk ook op 10Gbit te werken ipv 1Gbit. Voorlopig is het echter voldoende om het netwerk op 1Gbit te laten draaien. Buiten dat, alles wordt zakelijk aangeschaft en scheelt het dat ik er dus een deel van kan aftrekken voor de belasting ;-)
 
Zojuist stonden alle devices netjes op "Online" en als ik vervolgens ververs, dan zie ik het volgende staan:

Unifi devices.JPG
 
Wat bedoel je met "correcte aansluitvolgorde"?
Ik bedoel dat de connectoren zijn bedraad volgens T568B, dus de jusite kleur draadjes op de juiste plaats.
5E zou moeten kunnen, ook met PoE, mits niet te lang en vooral mits goede kwaliteit kabel.

Gezien je een aggregation gebruikt, heb je daar ook SFP (Ethernet?) modules in zitten.
Zijn deze compatibel? Welke zijn dat? Wat is de status van die SFP modules?

Overigens: in het screenshot is de Aggregation in de status 'Getting Ready'; dan is het ook niet zo vreemd dat er geen communicatie is met de daarop aangesloten devices.
 
Laatst bewerkt:
In lijn met wat @Davey400 ook al aangeeft verdenk ik de verbinding tussen de UDM-SE poort 11 en de USW aggregation. Als die verbinding niet goed is, dan is er geen of een brakke communicatie van alle Unifi devices met de controller op de UDM-SE. Hoe is dit verbonden ? Welke SFP modules of DAC kabel heb je ? Haal anders de USW aggregation er eens tussenuit om te testen en sluit een andere switch aan op LAN poort 1 - 8 van de UDM-SE. Dit is hoogstwaarschijnlijk een kleinigheid die door 1 brakke verbinding wordt veroorzaakt dus geen reden om aan het systeem te twijfelen en het is zeker geen normaal gedrag.

edit:/ cat5e en cat6 is prima, daar zou ik het even niet zoeken
 
Laatst bewerkt:
@edwin2019: Er is geen specifieke reden voor om voor CAT6 te kiezen en niet voor CAT6A.... maar ik denk dat ik toch maar een rol met CAT6A kabel ga bestellen, want het verschil in kosten is inderdaad niet gigantisch, maar wel een betere kabel. Bedankt voor de tip.

@Davey400: De bekabeling is destijds bij de Technische Unie besteld en is gewoon de CAT5E kabel die hij ook altijd bij de grote bedrijven gebruikte om te bekabelen. De aansluitvolgorde is in orde; destijds allemaal getest met een kabeltester. Bovendien heeft het allemaal al jaren gewerkt zonder enig probleem, dus daar zal het 'm niet in zitten.

Je opmerking m.b.t. "Getting Ready" snap ik uiteraard.... alleen het rare is dat het van het ene op het andere moment gebeurt. Ik zou verwachten dat als alles eenmaal goed is geadopteerd, dat het niet ineens van het een op het andere moment opnieuw moet worden geadopteerd of dat een device ineens offline is zonder dat ik iets heb gedaan met instellingen whatsoever...

Net even gekeken en dan zie ik bij het overzicht van devices wat in de screenprint "Unify Devices 2" staat aangegeven.... en kort daarna verandert het overzicht en zie ik wat er in de screenprint "Unifi Devices 3" staat.


@Eddie the Eagle: Ik heb er uiteraard SPF transceivers in zitten. In dit geval allemaal van Unifi (1G RJ45 Transceiver 100M). Als kabels die er tussen zitten heb ik normale CAT5E patchkabels gebruikt. Ik heb eerder alleen de UDM-SE verbonden met de USW-24-POE en de US-8-150W met exact hetzelfde resultaat.... Zowel op de ingebouwde switch als gebruik makend van de SPF+ poorten.
 

Bijlagen

  • Unifi devices 2.png
    Unifi devices 2.png
    91,1 KB · Weergaven: 4
  • Unifi devices 3.png
    Unifi devices 3.png
    90,7 KB · Weergaven: 4
Ik zie dat de AP in de meterkast direct op de UDM-SE zit, en die heeft het probleem ook.

Gaan we verder speuren, ik denk idd steeds minder dat het een H/W probleem is. Zou er iets met multicast flooding kunnen zijn waardoor je netwerk steeds in een verkeersinfarct schiet ? Denk dan aan IP-TV kastjes bv van KPN, of een Sonos systeem, die kunnen dat wel eens veroorzaken.

Je controller in de UDM-SE is up to date neem ik aan (?)
 
Met de controller in de UDM-SE bedoel je dan neem ik aan Unifi OS?
Dat is versie 4.0.6 wat meen ik de laatste versie is.

m.b.t. je opmerking over multicast flooding: We hebben zowel KPN TV+ (2 stuks) als Sonos speakers (4 stuks) in huis... en die zijn verbonden met het netwerk... de Sonos speakers sowieso... de KPN TV+ kastjes zou ik even moeten kijken.... eentje zit volgens mij bekabeld direct aan het KPN modem, de andere maakt volgens mij verbinding met het oude WiFi newwerk dat ook alleen nog aan het KPN modem hangt.... de UDM-SE hangt natuurlijk ook aan de KPN modem voor de internetverbinding, dus uiteindelijk zijn ook de KPN-TV+ kastjes wel verbonden met het netwerk lijkt me.
 
de UDM-SE hangt natuurlijk ook aan de KPN modem voor de internetverbinding
die hangt aan het modem ? wat is het WAN IP adres van de UDM-SE ? En in welke IP range zitten je devices ? Je laat alleen 192.168 zien maar wat komt daar achter ? Je hoeft dat niet te verbergen, zinloos.
 
WAN IP van de UDM-SE is 192.168.2.5
Alles vanaf de UDM-SE is 192.168.10.xxx

Zal de IP-adressen niet meer verbergen ;-)

Hmmmm.... ik zie ook dat de gateway van de UDM-SE 192.168.10.1 is.... en dat is het IP-adres van mijn oude (ASUS) router....
Dat moet natuurlijk het IP-adres van de KPN modem zijn
 
WAN IP van de UDM-SE is 192.168.2.5
Alles vanaf de UDM-SE is 192.168.10.xxx

Zal de IP-adressen niet meer verbergen ;-)
alleen het public IP niet vermelden maar dat zit in jouw geval in het KPN modem. Ik wilde checken of die 2 ranges niet toevallig gelijk waren, dan was dat mogelijk het probleem maar dat is dus niet het geval.
 
dat moet 192.168.2.1 zijn dan
In dit geval 192.168.2.254, maar dat terzijde....
Alleen waar kan ik dat dan aanpassen in de UDM-SE?

Zie ook dat de verbinding met KPN ineens eruit vliegt..... althans, zo lijkt het.... desondanks heb ik wel nog gewoon internetverbinding.... rara politiepet...

1724767243405.png
 
In dit geval 192.168.2.254, maar dat terzijde....
Alleen waar kan ik dat dan aanpassen in de UDM-SE?

Zie ook dat de verbinding met KPN ineens eruit vliegt..... althans, zo lijkt het.... desondanks heb ik wel nog gewoon internetverbinding.... rara politiepet...

Bekijk bijlage 9821
sorry, die waarde staat wel goed, hoef je niet aan te passen, dat is simpelweg het adres waarop de UDM-SE bereikbaar is.
 
En nu wil de netwerk applicatie weer niet starten..... laten we maar hopen dat het uiteindelijk goed komt.... 😩

"Connection to site takes longer than expected"
 
..... laten we maar hopen dat het uiteindelijk goed komt....
tuurlijk komt het goed, je moet alleen blijven testen om dingen uit te sluiten en de oorzaak te achterhalen. Ik kan zo geen conflict zien in de IP setup, ook geen H/W probleem dus ik zou eens de Sonos en de IP-TV boxes uit het netwerk halen (allemaal van de stroom af) om te kijken of je geen probleem met multicast flooding hebt.
 
Dat Sonos uit lijkt me sowieso een goed plan in het troubleshooten; in het verleden waren er nogal eens issues met de wat oude implementatie van STP in combinatie met UniFi hardware die de moderne standaarden hanteert.
@Eddie the Eagle is volgens mij nog een actieve Sonos gebruiker; jij kunt vast bevestigen of ontkennen of dat nog steeds speelt.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..