Vraag over 'Clients' pagina van de USG router

opnieuw, als de fout in je configuratie/database zit gaat een restore je niet helpen… eerst gewoon even enkel je WAN en LAN configureren en kijken of het dan wel goed staat.

Maar wacht anders even op andere meningen over je gestuurde output, misschien zie ik iets over het hoofd, iets met Rome is ook niet in 1 dag gebouwd:cool:
 
opnieuw, als de fout in je configuratie/database zit gaat een restore je niet helpen… eerst gewoon even enkel je WAN en LAN configureren en kijken of het dan wel goed staat.

Maar wacht anders even op andere meningen over je gestuurde output, misschien zie ik iets over het hoofd, iets met Rome is ook niet in 1 dag gebouwd:cool:
Ik volg dit draadje met belangstelling en volgens mij zit jij "spot on" zoals de Engelsen zeggen. Er is geen speld tussen jouw advies te krijgen (helaas voor OP!)
 
dank allen voor de hulp, ik ga er morgen mee verder dan stoor ik nu niemand hier met het (tijdelijk) gemis van internet.
volgens mijn (oude) USG kennis begin je opnieuw met het commando ‘set-default’ en zou ik vanaf een laptop direct aangesloten op de LAN1 interface beginnen met de configuratie
Dus met een set-default verander ik niks aan de configuratie van de USG?, alleen de poorten? De restore komt dan later?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Dus met een set-default verander ik niks aan de configuratie van de USG?, alleen de poorten? De restore komt dan later?

set-default is zoals de vertaling het al zegt ‘terug naar basis instellingen’ en USG zal ook herstarten, er zal geen configuratie achterblijven (neem aan dat je niets hebt aangepast aan een config.gateway.json)

Ik zou ook je FB aan het 192.168.178.x netwerk even op dhcp instellen zodat de hele configuratie vanzelf moet gaan.
 
Ja, die vraag had ik over het hoofd gezien :mad:
Ik zou niet weten hoe ik dat gedaan zou hebben, als je me zou vragen om de WAN/LAN poorten te remappan zou ik niet weten hoe ik dat moet doen....
Sorry
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
En opnieuw beginnen leer je weer een hoop van, maak je geen zorgen over je wifi netwerken enzo…. Zolang je dezelfde SSID en wachtwoord gebruikt gaat het allemaal weer snel werken

sla je bestaande configuratie nog even op door de output te bewaren:
Code:
configure
show
exit
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Inderdaad, dat vaak zo ;).

Maar wat ik niet snap is dat als ik al iets wil wijzigen aan de poorten die keuze helemaal niet mogelijk is in mijn interface. Dat is allemaal grijs.

2022-01-16_175853.png
 
De wegen van ubiquiti zijn ondoorgrondelijk en mij ontgaat ook vaak de logica hoe de configuratie werkt, eigenlijk was het bij de USG nog het meest logisch met een json configuratie bestand (de output van het show commando)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Als ik morgen na de set-default een restore uitvoer van een backup die ik nu maak, maak ik dan de poort toewijzing ook weer verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat kan namelijk ook helemaal niet. De controller bepaalt de inhoud van de USG, alles wat je in de USG zelf rechtstreeks aanpast wordt niet opgeslagen en bij elke herstart van USG en/of controller overschreven. Tijdens provisioning wist en herschrijft de controller de volledige configuratie van de USG.
Je kunt in de controller een speciaal bestand config.gateway.json plaatsen waarmee je bijzondere aanpassingen kunt doen, maar als je dat nooit hebt gedaan is dat niet van toepassing.

Met andere woorden, het probleem zit dus in de database van de controller, niet in de USG zelf. Je moet een reset van de controller uitvoeren zodat je met een schone database begint.
 
Ik neem aan dat de Unifi controller op je laptop draait? Die zou onafhankelijk van je USG gewoon bereikbaar moeten zijn maar doordat er je ip adres van je laptop nu is aangepast lijkt dat niet te werken, oude certificaten zijn opgeslagen.

In je browser alle oude historie, cache etc verwijderen en laptop opnieuw starten als deze aan de USG hangt (of een hele nieuwe browser installeren zoals firefox om even schoon te beginnen)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..