AP connect niet

AMH

UniFier
19 feb 2023
7
0
1
L.s.

Ik heb een vraag m.b.t. de installatie van een Access Point, gezien het niet lukt.

- UniFi AP is via voedingskabel/netwerk kabel / router aangesloten
- AP geeft wit licht
- probeer via mobiele applicatie de AP te installeren alleen kan deze het AP niet vinden
- ook niet dmv scanner van QR code (dan lijkt hij ‘m wel te vinden overigens, maar kan niet connecten > melding: ‘cannot reach AP’ & ‘unable to join the network’
- heb een reset van AP gedaan, maar mocht niet baten

Kan iemand mij helpen?
 
Dat is via de computer correct?
Ik heb op dit moment even geen laptop. Is dat de enige manier?
 
Met alleen een (of meer) AP is de standalone mode ook prima, hoef je geen controller voor te installeren. Kun je onderstaande tutorial eens volgen en kijken of het dan lukt ?

 
Laatst bewerkt:
Met alleen een (of meer) AP is de standalone mode ook prima, hoef je geen controller voor te installeren. Kun je onderstaande tutorial eens volgen en kijken of het dan lukt ?

Bedankt voor de instructies. Helaas werkt het niet. Ik heb niet exact dezelfde stappen kunnen doorlopen want had die opties niet in de app. Maar komt denk ik op hetzelfde neer (zie foto’s). Wat extra info:
- AP heeft ooit gewerkt op andere verdieping (via app of controller, weet ik niet meer)
- controller stond op andere computer en is niet meer toegankelijk (en volgens mij ook verwijderd)
- AP is gereset voordat ik stappen in bovenstaande filmpje heb doorlopen
- controller vandaag geprobeerd te installeren, echter kwam niet bij set-up scherm uit zoals in instructie filmpjes.
Kan het zijn omdat dit de nieuwste network application software (2023, 7.3.83) is en niet de controller software (uit 2021, versie 6.1.71). Deze laatste wil niet meer geïnstalleerd worden, krijg de foutmelding dat er nieuwere versies beschikbaar zijn…

Excuus voor dit uitgebreide verhaal, maar heb er vandaag al met al alweer 3 uur aan gespendeerd dus hoop toch echt op een oplossing :)
33C509C0-25A6-4547-9BCA-EB26AB510D73.png81CE301A-7417-42C8-923F-B96A2DAD0640.pngB743E466-7041-4006-9260-A3EACFCCBD1D.pngFE7CB5BD-DC88-45AC-B85E-0803A5E0D238.jpeg
 

Bijlagen

  • D94B8A22-0AAA-4CBD-9AE3-99E7A4C8EA6C.png
    D94B8A22-0AAA-4CBD-9AE3-99E7A4C8EA6C.png
    190,8 KB · Weergaven: 0
  • BC283EDE-5F4C-4A0B-AC2F-B50B161A25C0.png
    BC283EDE-5F4C-4A0B-AC2F-B50B161A25C0.png
    82 KB · Weergaven: 0
  • 93ADBEB9-7C75-441F-BCA6-B66487A4542E.png
    93ADBEB9-7C75-441F-BCA6-B66487A4542E.png
    194,2 KB · Weergaven: 0
  • 8399D9DF-059A-45E9-9BE0-525A4330640A.jpeg
    8399D9DF-059A-45E9-9BE0-525A4330640A.jpeg
    127,9 KB · Weergaven: 0
Om wat voor een AP gaat het (type)?
Als je een PC gebruikt dat zou je wel network 7.x moeten gebruiken.
AP-AC-LITE. Zie op de website alleen 6.x voor de controller software. Wel 7.x voor de network application software, maar weet dus niet of dat hetzelfde is? En daarbij kwam ik niet bij het juiste scherm om iets te kunnen opzetten. Alleen bij een algemeen inlog scherm, wat vervolgens een foutmelding gaf :-(
 
Wat je gedaan hebt, uit de schermafbeeldingen, lijkt prima. De AP heeft een witte led, da`s ook goed, dan wacht ie op adoptie.

Als ie `m dan niet kan vinden, dan lijkt het er haast op dat de AP en de telefoon niet met hetzelfde netwerk verbonden zijn. Kun je dat controleren ?
 
Gekeken en zit op hetzelfde netwerk met mobiel en AP.
IP adres in router nog niet gecheckt (deze leek moet eerst uitzoeken hoe dat zou moeten)
Additionele info die vandaag aan het licht is gekomen wellicht belangrijk is:
  • Heb zelf een kabel aangelegd en doorgetrokken van 2e verdieping naar 1e. Netwerk meter gebruikt en werkt.
  • Kabel soort die ik had besteld en gebruikt: UTP CAT6a patchkabel 100% koper
  • AP geeft wel wit licht, maar AP kan dus niet worden geactiveerd (can’t join melding) op 1e verdieping.

Nieuwe bevinding:
  • Op 2e verdieping oude kabel op AP ingeplugd (precies dezelfde manier en poorten gebruikt, alleen dus oude kabel)
  • kabel soort: 25A WG CAT.5E verified for gigabit Ethernet
  • AP wordt hier wel door mobiel gevonden en Connect zonder “can’t join” foutmelding en ik kan ‘m gaan opzetten in mijn mobiel.

Ik ben een totale leek in deze wereld, zoals jullie wellicht al begrepen. Voordat ik de oude CAT.5E kabel ga doortrekken van verdieping 2 naar 1, zou iemand mij kunnen uitleggen of het aan de kabel ligt en waarom wel/niet?

Waardeer jullie hulp zeer!
 
Het ligt zeker niet aan de kwaliteit kabel, cat5e of cat6a....ze moeten beide werken tenzij die kabel simpelweg een breuk heeft of de stekker niet goed vast zit. Heel waarschijnlijk is dat ook weer niet omdat de AP een witte led geeft. Wat als je de AP eerst opzet en daarna verplaatst ?
 
Het ligt zeker niet aan de kwaliteit kabel, cat5e of cat6a....ze moeten beide werken tenzij die kabel simpelweg een breuk heeft of de stekker niet goed vast zit. Heel waarschijnlijk is dat ook weer niet omdat de AP een witte led geeft. Wat als je de AP eerst opzet en daarna verplaatst ?
Ik zal dit morgen doen! Maar meen me te herinneren dit paar maanden geleden gedaan te hebben en dat hij het dan niet meer doet op verdieping 1 en mijn mobiel de AP niet meer ziet. Maar wie weet, fingers crossed!
 
Ik heb die kabel paar maanden geleden op die manier (meen ik me te herinneren) aan de stekker bevestigd. Als dit anders zou zijn, dan zou de AP niet wit oplichten toch?
Ik zou het gewoon nog even controleren, want als een andere kabel wel werkt dan kan het bijna niet anders dan dat er draden fout zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Ik zou de AP even loshalen en de router even opnieuw opstarten. Daarna een korte utp kabel ( fabrieks nieuw) direct in de router (PoE) ingang steken. Kijken wat ie dan doet. Ik ben benieuwd.
Mocht dat nog niet lukken, dan ben ik bang dat ie aan je telefoon gekoppeld is.
Als dat zo is dan kun je hem dus niet aan de controller op de PC koppelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal dit morgen doen! Maar meen me te herinneren dit paar maanden geleden gedaan te hebben en dat hij het dan niet meer doet op verdieping 1 en mijn mobiel de AP niet meer ziet. Maar wie weet, fingers crossed!
Dan is er toch echt iets met die kabel aan de hand; als je de aders nog eens gecontroleerd met met tester en die zitten goed, dan kun je ook de stekkers nog eens goed naknijpen met de krimptang, dat wil ook wel eens helpen.
 
Wat het soms ook kan zijn, als je de connector van de voorkant bekijkt zie je dan verschil qua hoogte in de gleufjes qua mesjes? Heel soms is een mesje niet goed aangedrukt / geknepen ook al is de tang helemaal dicht geweest maar soms staan er toch een paar nog iets omhoog.
Eigenlijk wat Eddie the Eagle ook al zegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Met alleen een (of meer) AP is de standalone mode ook prima, hoef je geen controller voor te installeren. Kun je onderstaande tutorial eens volgen en kijken of het dan lukt ?

Ik heb ook het probleem dat ik 2 AP 6 Pro's niet geadopteerd krijg. Standalone werken ze wel, maar dan kan ik toch niet de mesh functionaliteit instellen? Zijn er andere mogelijkheden waarmee ik dit wel zou kunnen?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..