Wifi en internet valt steeds weg

Cees01

UniFier
5 mrt 2023
40
5
8
Beste form leden,


Ik heb al heel lang het volgende probleem. Mijn wifi via Access points van Unifi valt steeds weg. Daarna ook bedraad internet.

Bekabeling: Connect box van Ziggo naar Switch. Op de switch de 4 Unifi access points aangesloten.

Alle AP geconfigureerd met de controller versie 7.3.83. Volgens instructies op dit forum. Controller staat op mijn bedrade laptop met Windows.)
Hierna werken de AP naar behoren. Wifi van het modem is uitgeschakeld.
Wel snelheidsverschil: (snelheid bedraad: 400 Mbps)

WiFi AP:
  • Werkruimte 65 MbpsWerkplaats: UAP-LR: 65 Mbps ( firmware 3-2021, geen ondersteuning meer)
  • Woonkeuken: 75 Mbps UAP-LR: 75Mbps ( firmware 3-2021, geen ondersteuning meer)
  • Woonkamer boven: UAP-AC- Lite 350 Mbps ( firmware up to date): 350 Mbps
  • Slaapkamers: 45 Mbps UAP-AC- Lite 45 Mbps ( firmware up to date)

Na een paar dagen, werken sommige AP niet meer of heel slecht. Daarna ook alles wat bedraad is. Helemaal geen internet meer.

Modem opnieuw opstarten helpt niet. Alleen als de AP‘s losgekoppeld zijn van de switch. Dan is er weer internet. Als ik daarna de AP’s weer aansluit is er weer wifi. En dan begint de ellende weer van voren af aan.

Dezelfde problemen bij een nieuwe modem.

Wie kan mij helpen? Heb ik een router nodig van Unifi? En welke?
 
Na een paar dagen, werken sommige AP niet meer of heel slecht. Daarna ook alles wat bedraad is. Helemaal geen internet meer.

Dit lijkt verdacht veel op een loop in je netwerk of multicast flooding waardoor je netwerk een soort van verkeersinfarct krijgt. Heb je bijvoorbeeld IP-TV in huis (normaal niet bij Ziggo maar vraag het toch even) of Sonos apparatuur ? Dat soort apparaten zijn vaak veroorzakers van dit soort problemen.

Modem opnieuw opstarten helpt niet. Alleen als de AP‘s losgekoppeld zijn van de switch. Dan is er weer internet. Als ik daarna de AP’s weer aansluit is er weer wifi. En dan begint de ellende weer van voren af aan.

Ook dit lijkt op die multicast flooding of een loop. De betere switches hebben hiervoor functies om dit soort problemen te voorkomen, IGMP snooping & Spanning Tree Protocol.
 
dank je wel. Tv is via schotel. Wel sonos. Die kan ik wel eens loskoppelen en misschien een betere switch.
Dit probleem had ik niet met Online.nl.
 
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Dit is echt heel vervelend.
Is het ook beter om het Ziggo modem in bridge mode te zetten en de Ubiquiti Edgerouter X aan te schaffen?
 
Voor eenvoudig gebruik moet dat Ziggo modem ook voldoen. Wat me nu opvalt is dat je 2 UAP`s hebt die EOL zijn maar wel een moderne controller versie 7.3 hebt terwijl je (dacht ik) ergens bij 6.0 had moeten blijven. Ik begin me nu af te vragen of dat niet de problemen veroorzaakt maar ben niet zeker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Klopt. In feite zitten er nu twee AP's in het netwerk die niet geconfigureerd zijn. Want de 7.3 controller doet er niets mee.
 
Weet je zeker dat het UAP-LR AP's zijn? Want die zou je met 7.3 niet moeten kunnen configureren. Die zouden view-only moeten zijn. Tenzij UI zijn info niet klopt.

Daarnaast moet je met die AP's juist niet op de laatste firmware zitten. Volgens mij was dat 4.3.28 en die was buggy. 4.3.20 was beter.
 
Weet je zeker dat het UAP-LR AP's zijn? Want die zou je met 7.3 niet moeten kunnen configureren. Die zouden view-only moeten zijn. Tenzij UI zijn info niet klopt.

Daarnaast moet je met die AP's juist niet op de laatste firmware zitten. Volgens mij was dat 4.3.28 en die was buggy. 4.3.20 was beter.
Ja weet ik zeker, oude rekening nog gevonden, in 2016. Firmware 4 kan ik niet meer installeren
 
Laat anders even een screenshot zien van jouw AP’s in de controller. Bij voorkeur met de firmware versie waarop ze draaien.
 
IK heb nu alleen de 2 UAP-AC-Lite in gebruik. Eens kijken of het nu voor lange tijd stabiel blijft.
Wat ik wel vreemd vindt is dat de AP in de woonkamer boven 400Mbps haalt en de AP bij de slaapkamer maar 80Mbps.
 

Bijlagen

  • Schermopname (14).png
    Schermopname (14).png
    218,3 KB · Weergaven: 53
  • Schermopname (15).png
    Schermopname (15).png
    217,5 KB · Weergaven: 48
  • Schermopname (16).png
    Schermopname (16).png
    214,9 KB · Weergaven: 44
  • Schermopname (17).png
    Schermopname (17).png
    215,5 KB · Weergaven: 51
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..