Netwerk down na aansluiten E7

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hugo
  • Startdatum Startdatum

Hugo

UniFier
10 jul 2025
21
9
3
Ter vervanging van mijn huidige Ruckus access points dacht ik een goede vervanger te hebben gevonden in de Ubiquiti E7.
Helaas krijg ik het access point niet werkend.

Allereerst heb ik de Cloud Key geinstalleerd zonder problemen, zodra ik echter de E7 verbind met het netwerk gaat het netwerk na een paar minuten plat . Bij het loskoppelen van de E7 is het netwerk direct weer in de lucht. De E7 heeft een eigen IP adres gekregen en er is geen IP conflict.
Heeft iemand nog tips wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn? Alle instellingen heb ik al meerdere malen gecontroleerd maar ik kan geen oorzaak vinden.
 
De modem is van Ziggo, mijn router is een Draytek Vigor 3910.
In mijn netwerk heb ik een aantal switches zitten van Netgear en TP Link.
10 access points Ruckus R510
Totaal 104 apparaten online.
Het aansluiten van de E7 achter een switch of rechtstreeks op de router maakt helaas geen verschil
 
Klopt, CK Gen2 Plus Hybrid Cloud Device Management met 1TB SSD
De leverancier geeft aan dat er wellicht een conflict is met de Draytek maar dat lijkt mij wat vergezocht.
Heb inmiddels wel een Dream Machine Pro Max klaarliggen maar ik hoop dat het zonder ook gaat lukken.
 
Nee, alleen 1 op de 10G poort.
Het vreemde is, het access point komt even online en gooit dan het netwerk plat. Ik krijg dan ook geen verbinding meer met de CK totdatik de E7 loskoppel.
 
Het is me één keer gelukt, de E& kreeg een vast IP adres 192.168.1.116 maar als het netwerk down gaat en ik de E7 weer loskoppel is het adres in het overzicht veranderd in 192.168.1.20
Ik heb 2 POE injectors van Ubiquiti geprobeerd, de Poe++ 10G en vanavond de POE++ 1G, helaas zonder resultaat.
De CK@ heb ik gelijk na installatie geupdate naar de laatste versie 4.2.12, de netwerkapplicatie naar 9.2.87
 
Het IP adres 192.168.1.20 is het adres dat de AP aanneemt als hij geen DHCP server kan vinden. Denk dat dat IP conflicteert met een ander apparaat op je netwerk.
 
192.168.1.20 is inderdaad het 'fallback" IP adres. Ik verwachte eerst ook dat de oorzaak een IP conflict zou zijn maar zowel de router als de netwerkscanner Fing geven aan dat 192.168.1.116 niet gebruikt is als ik de E7 verwijder.

Ik dacht even snel mijn bestaande access points uit te wisselen maar ik was blijkbaar iets te optimistisch.:-)
 
.20 is in gebruik, ik heb alleen geen idee welk apparaat het is.

Ik was eerst van plan om de U7-pro te nemen maar men gaf aan dat de E7 toch weer een klasse beter is. Ik wil overal op mijn terrein Wifi hebben vandaar de 10 stuks Ruckus R510 en nu dus 10 x de E7 :-( Best een flinke investering en helemaal als het niet werkt.
 
Mijn aanpak bij dit soort lastige situaties is pak een vel papier en maak een netwerk tekening. Teken elk device erin met ip en Mac en trek het los van de switch. Uiteindelijk heb je beet. Met een 10tal ap's zal het wellicht een WiFi ding zijn, begin dan met een voor een een ap los te trekken en noteer welke devices verdwijnen. Tijdrovend maar enige manier is structureel door het netwerk heen te gaan.
 
Draytek, Unifi, Netgear, TPlink, (Ruckus)
Ik ben niet zo een fan van zoveel merken die moeten samenwerken en zou die Dream Machine Pro Max er snel ingooien en Netgear/TPlink eruit. Maar goed dat ben ik :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: edwin2019 en dbw
@mezzerin: ben nu ook tot die conclusie gekomen.
@puppie: als de E7 rechtstreeks in de Draytek zit blijf ik het probleem houden

Vanavond alle benodigde instellingen overgezet in de DM Pro Max. (Wel een mooi ding trouwens)
Morgen maar eens wisselen met de Draytek en dan maar eens kijken of het werkt.

Vervolgens ga ik aankomende week alle switches vervangen voor Unifi switches.
Dan ben ik voor de eerste jaren weer up to date. (Hoop ik)
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: dbw en mezzerin
We zijn een stapje verder, het netwerk blijft in de lucht. Na het installeren van de DM Pro de DHCP lease even tijdelijk naar 300 seconden gezet zodat is zeker geen IP conflict meer heb. (SSID's heb ik hetzelfde gehouden als bij de Draytek)
Ik heb nu 4 access points draaien maar de snelheid stelt mij toch wel teleur.
Kanalen op 2.4 zijn ingesteld op 1, 6 en 11 en op 5G 36, 40, 44 en 48. Ik heb echter een extreem hoge latency van ruim boven de 400 ms, op de vast aangesloten PC is deze 16.
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met een bepaalde instelling maar ik kom er niet achter welke, iemand een idee?
1752398396611.webp
 
Welke internet provider en snelheden?
Begin eens met 1 AP aan te sluiten en 1 goede WiFi client die 5 of 6ghz ondersteund.
Deel ook even je instellingen van je wifi (netwerk).