Onderdeel valt ineens uit, wat nu

Ik begrijp `m helemaal.

Een dag zonder kraanwater wordt hier als minder erg ervaren dan een dag zonder netwerk. Geen WAN/LAN is hier best ingrijpend ivm 2x100% thuiswerken en dan heb ik het nog niet over de 2xgamers hier in huis. Intern kan ik dat risico enigszins zelf mitigeren door de UDR en een stapel TP-Link switches maar Ziggo blijft de achilleshiel. Ik lees op het Ziggo forum verhalen van mensen die al maanden geen normale vebinding hebben.......dat is horror als je dat overkomt in mijn situatie.
Ja ik ken ook de verhalen en ook hier werken we beide veel thuis, binnen 24 uur knoop ik er een 4G/5G modem aan en zijn we weer in de lucht mocht er iets met de kabel gebeuren…Direct gebruik ik mijn telefoon als AP en kan ik ook ‘normaal’ werken.
 
Aangezien ik wat zakelijke zaken heb draaien (backups) op de nas apparaten die elke dag worden bijgewerkt is het eigenlijk normaal dat je zorgt voor reservedelen van de belangrijkste elementen in je netwerk, de US24 en de USG.
Ik ga op zoek naar gebruikte apparatuur, dan kost het maar wat; het zorgt in ieder geval voor een vlotte ingreep als er iets defect raakt.
En ga ik ooit over op de UDM @Eddie the Eagle ;) dan kan ik één set US24/USG als reserve aanhouden.
 
Ja ik ken ook de verhalen en ook hier werken we beide veel thuis, binnen 24 uur knoop ik er een 4G/5G modem aan en zijn we weer in de lucht mocht er iets met de kabel gebeuren…Direct gebruik ik mijn telefoon als AP en kan ik ook ‘normaal’ werken.
Inderdaad.....naar zoiets ben ik ook nog steeds op zoek maar ik heb het helaas nog niet geregeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Aangezien ik wat zakelijke zaken heb draaien (backups) op de nas apparaten die elke dag worden bijgewerkt is het eigenlijk normaal dat je zorgt voor reservedelen van de belangrijkste elementen in je netwerk, de US24 en de USG.
Daarom heb ik de UDR gekocht en mijn unmanaged TP-Link switches aangehouden. Als er iets uitvalt kan ik dat er tijdelijk tussen schuiven. Mijn grootste angst zit daarvoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Aangezien ik wat zakelijke zaken heb draaien (backups) op de nas apparaten die elke dag worden bijgewerkt is het eigenlijk normaal dat je zorgt voor reservedelen van de belangrijkste elementen in je netwerk, de US24 en de USG.

Zakelijke zaken hoor je niet op een NAS thuis te backuppen. Als die backup zo belangrijk is hoor je daarvoor een professionele oplossing te zoeken.

Voor de systemen die ik op het werk heb draaien heb ik natuurlijk uitwijkmogelijkheden en alternatieven. Maar ik vertrouw daarvoor niet op een thuisnetwerk en zeker niet een huis-, tuin- en keuken internetverbinding zonder garanties van bedrijfszekerheid van de ISP.

Als je je daarom dus zo'n zorgen maakt, heb je dus duidelijk foute besluiten genomen over je zakelijke IT.

En anders geredeneerd, als het zakelijk is dan lig je toch niet wakker van de aanschaf van een extra USG en switch?

Misschien wel cru, gezegd maar dit is weer typisch een gevalletje van als zaak geen geld willen uitgeven aan goede IT en dan later klagen als het mis gaat. :p
 
Probleem met UI is dat de router meestal een Single Point of Failure is als je met vlans en routering aan de slag gaat. Je kunt kiezen voor L3 switches en deze dubbel gaan uitvoeren maar dan begint het echt op werk te lijken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Probleem met UI is dat de router meestal een Single Point of Failure is als je met vlans en routering aan de slag gaat. Je kunt kiezen voor L3 switches en deze dubbel gaan uitvoeren maar dan begint het echt op werk te lijken ;)
Daarom is die 80 euri`s investering in de UDR toch niet eens zo verkeerd toch (voor thuis dan) ;) . Ik heb mijn USG-3P & CK2 verkocht en zelfs daar heb ik wel eens spijt van maar back-up op back-up gaat ook weer wat ver.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Daarom is die 80 euri`s investering in de UDR toch niet eens zo verkeerd toch (voor thuis dan) ;) . Ik heb mijn USG-3P & CK2 verkocht en zelfs daar heb ik wel eens spijt van maar back-up op back-up gaat ook weer wat ver.
Denk ik prima keuze voor stukkie zekerheid….

zo was ik het verhaal ook begonnen, en UDR is prijstechnisch leuk… kosten/baten :)

je kunt het zover doortrekken als je wilt,,, 2 datacenters 20 km uit elkaar in New Orleans werkte ook niet helemaal zoals ze het bedacht hadden na een orkaan…
 
@Hofstede Het zakelijke verhaal is niet alleen zakelijk hier maar ook extern, dus dat is het probleem niet. Het is meer dat je zorgt voor snelle oplossingen als er iets mis gaat.
Je begint meestal 'ergens' met dit soort netwerken dat groeit links en rechts wat uit, er komt wat bij etc. zeker met corona en thuis werken heb je al snel een semi professionele oplossing in huis die in eerste aanleg niet zo bedoeld was maar waar iedereen wel van afhankelijk is geworden (werk/school/etc).

Het gaat niet om niks uit willen geven maar wel wat is 'best practice'.

Als je mensen volgt die YouTube video's maken over Unifi en wat ze er allemaal mee kunnen en doen, zie je dat menig gebruiker ooit begon als gewone gebruiker die wat meer wilde. Vervolgens neemt het een vlucht, komt corona om de hoek; tel daarbij de enorme afhankelijkheid van Internet en je hebt iets wat bijna gelijk staat aan water en zuurstof (bij wijze van spreken) waardoor je serieus moet zorgen dat het blijft werken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik kan je daar niet in volgen.
Voor thuisgebruik is internet echt geen eerste levensbehoefte en voor een dagje zonder internet moet er best wat te improviseren zijn. Zakelijke IT hoort simpelweg niet op een thuisnetwerk/aansluiting thuis. Als klanten dat van mij verlangen werk ik daar niet aan mee.

We zullen het daar wel niet over eens worden.

Je zit echter al een hele lange tijd te dubben met deze vraag gezien de begin datum van dit draadje.. Waarom koop je niet gewoon de reserve apparatuur die je denkt nodig te hebben voor je gemoedsrust?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Je begint meestal 'ergens' met dit soort netwerken dat groeit links en rechts wat uit, er komt wat bij etc. zeker met corona en thuis werken heb je al snel een semi professionele oplossing in huis die in eerste aanleg niet zo bedoeld was maar waar iedereen wel van afhankelijk is geworden
Typisch gevalletje: .......En voor je het weet loopt het gigantisch uit de cloud:)
 
Ik bewaar simpelweg datgene wat ik vervang. Altijd wel een paar switches en een router in huis. Vwb internet, Mikrotik met tele2 data kaartje paraat en als het goed gaat dit jaar glas erbij zodat ziggo de backup lijn wordt.
En stel alles werkt niet dan wordt het laptop via hotspot, zo wordt er ook onderweg gewerkt. Ik kan desnoods nog een ups misbruiken voor eenmalig opladen laptop en telefoons. Brakke energie voorziening en daarmee aardig wat upsen (meervoud dus) in huis.
 
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..