Sonos valt steeds uit

cvcorv8mei

UniFier
21 aug 2020
55
2
8
Heeft iemand een idee waarom Sonos er elke keer mee stopt ?

het is een nieuwe unifi netwerk installatie.
Gaat om een udm pro en twee unifi 16 Ports switch en 6 unifi long pro 5

achter de udm draait één fritzbox.
Maar moet ik nog wat op de fritzbox instellen? Want ik heb nu de udm pro gewoon rechtstreeks aangesloten op de fritzbox en verder niks mee gedaan
 
Ik heb ook een Sonos.
Kun je eerst beschrijven hoe je Sonos is aangesloten.
Ik heb de volgende vragen:
1) Hoeveel componenten heb je bedraad, en hoeveel onbedraad aangesloten.
2) Gebruik je Wifi of Sonosnet. Volgens mij kun je veel beter Sonosnet gebruiken, tenzij
er een dwingende reden is om dat niet te doen (en dat is meestal dan omdat het onmogelijk
is om een enkele componen bedraad te doen)
 
Niet toevallig de nieuwe Ziggo SmartWifi Pods in gebruik genomen 😂 . Dat zou veel verklaren.

Nu even zonder gekheid: UDM achter een Fritzbox ? Dat klinkt als dubbel NAT, dubbel DHCP, dubbel firewall. Dat vind Sonos helemaal niet fijn. Als dat zo is, kun je het best de Fritzbox in bridge mode zetten als dat kan zodat alle overhead uit het apparaat gaat en het alleen een domme modem wordt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Patrique
Niet toevallig de nieuwe Ziggo SmartWifi Pods in gebruik genomen 😂 . Dat zou veel verklaren.

Nu even zonder gekheid: UDM achter een Fritzbox ? Dat klinkt als dubbel NAT, dubbel DHCP, dubbel firewall. Dat vind Sonos helemaal niet fijn. Als dat zo is, kun je het best de Fritzbox in bridge mode zetten als dat kan zodat alle overhead uit het apparaat gaat en het alleen een domme modem wordt.
Het is een fritzbox modem, van xs4all, wat moet ik aanpassen in de fritzbox?
 
Staat Sonos aangesloten op de Wifi van de fritzbox of de UDM?
Een fritz kan trouwens niet in echte bridge mode, hoogstens iets wat je als pseudo bridge mode zou kunnen beschouwen
 
Staat Sonos aangesloten op de Wifi van de fritzbox of de UDM?
Een fritz kan trouwens niet in echte bridge mode, hoogstens iets wat je als pseudo bridge mode zou kunnen beschouwen
Sonos is draadloos aangesloten op het netwerk van unifi
 
Staat de UDM op een heel andere plaats ivm de Fritz? Waardoor de Sonos nu gewoon slechtere Wifi verbinding heeft?
 
Staat de wifi op de fritz uit?
Nog niet.. omdat de deurbel en beveiliging sensoren nog gekoppeld zitten die worden opnieuw ingesteld door beveiliging bedrijf.

maar Sonos staat gekoppeld aan het nieuwe WiFi netwerk, Sonos had ik ook helemaal gereset om het te installeren op het nieuwe WiFi netwerk
 
Nog niet.. omdat de deurbel en beveiliging sensoren nog gekoppeld zitten die worden opnieuw ingesteld door beveiliging bedrijf.
Je had wifi naam van je fritz en ww kunnen gebruiken op je UDM. Het is dan niet nodig om een externe monteur in te huren. Alle apparaten schakelen dan van zelf over naar het nieuwe netwerk. Op het moment dat je de wifi van het/de frits modem uit zet.

Bovenstaande kun je als nog doen... Maak een 2e sidd aan met de gegevens van je fritz box. Wifi fritz box kan vervolgens uit en je hebt alles draaien via je udm. Mocht ea niet werken dan kun je gemakkelijk terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Je had wifi naam van je fritz en ww kunnen gebruiken op je UDM. Het is dan niet nodig om een externe monteur in te huren. Alle apparaten schakelen dan van zelf over naar het nieuwe netwerk. Op het moment dat je de wifi van het/de frits modem uit zet.

Bovenstaande kun je als nog doen... Maak een 2e sidd aan met de gegevens van je fritz box. Wifi fritz box kan vervolgens uit en je hebt alles draaien via je udm. Mocht ea niet werken dan kun je gemakkelijk terug.
WiFi uitgeschakeld van fritzbox en nog steeds problemen..
 
WiFi uitgeschakeld van fritzbox en nog steeds problemen..
Dat is ook niet de oplossing; je hebt 2 routers achter elkaar staan, dat is (waarschijnlijk) het probleem, dat is een bron van conflicten in je netwerk waardoor Sonos gaat haperen. De oplossing zul je hier niet snel vinden, eerder op een forum van je Fritzbox of ISP provider waarin je vraagt hoe je een eigen router achter je Fritzbox plaatst.
 
Laatst bewerkt:
Toch heb ik ook een dual nat systeem, en dat werkt gewoon.
Belangrijk is dan wel in de netwerk settings van de UDM DHCP Relay niet aangevinkt.
Ieder DHCP request wordt dan door de UDM afgehandeld.
Dit is, in afwachting van een modem dat echte bridge mode kan mijn setup.
Ik heb ook Sonos, maar dan wel in de setup zoals Sonos het jaren geleden bedoeld heeft: een bedrade component,
en de rest via SonosNet.
Dus ik vermoed toch een andere oorzaak.
 
Toch heb ik ook een dual nat systeem, en dat werkt gewoon.
Belangrijk is dan wel in de netwerk settings van de UDM DHCP Relay niet aangevinkt.
Ieder DHCP request wordt dan door de UDM afgehandeld.
Dit is, in afwachting van een modem dat echte bridge mode kan mijn setup.
Ik heb ook Sonos, maar dan wel in de setup zoals Sonos het jaren geleden bedoeld heeft: een bedrade component,
en de rest via SonosNet.
Dus ik vermoed toch een andere oorzaak.
Klopt, alleen kun je simpelweg niet uitsluiten dat er misschien toch een conflict is door een router achter een router te plaatsen. Het wordt in dat geval dus zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg vrees ik. Ik heb btw ook 1 Sonos Boost bekabeld en de rest op SonosNet maar dat kan dezelfde problemen geven voor de topic starter.

Probleem is ook dat Sonos daar heel gevoelig voor is; niemand krijgt Sonos werkend op een (IoT) VLAN, dat zegt me al genoeg. Ik ga het niet eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Je zou de Sonos eens kunnen resetten, en dan 1 Play5 bedraad aansluiten. Dan krijg je SonosNet (ik neem aan dat een reset de Wifisettings wegmikt).
Afhankelijk van het feit of dat wel of niet werkt kunnen we verder puzzelen.
 
Je zou de Sonos eens kunnen resetten, en dan 1 Play5 bedraad aansluiten. Dan krijg je SonosNet (ik neem aan dat een reset de Wifisettings wegmikt).
Afhankelijk van het feit of dat wel of niet werkt kunnen we verder puzzelen.
Heb al reset van Sonos gedaan, helaas geen mogelijkheid tot kabel (utp) WiFi bereik is gewoon top
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..