Beste forum leden,
Sinds september 2022 ben ik overgestapt van KPN VDSL naar Ziggo kabel voor Internet en TV, maar loop nu vrijwel dagelijks tegen haperende Teams verbindingen aan. Ik krijg de vinger niet achter het probleem en vandaar deze roep om hulp.
Mijn Ziggo Abonnement: Down: 1GBit/s / Up: 50MBit/s
Het belangrijkste probleem is dat mijn gesprekspartner(s) in de Microsoft Teams meetings zeer regelmatig aan mij terugkoppelen dat zij mij niet meer kunnen verstaan en het beeld haperig is. Ik kan op die momenten mijn gesprekpartner(s) nog prima verstaan en zien. Sommige dagen is dit vrijwel de hele dag, andere dagen maar een of twee keer.
Daarnaast valt het mij op dat overige verbindingen tijdens een teams meeting zoals Web browsing of terminal sessies ook veel trager worden of soms zelf mislukken. Dit is echter wat minder bewijsbaar; Ik gebruik namelijk ook nog een Cisco Any Connect VPN verbinding voor mijn werk.
Microsoft Teams meetings gebruik ik al jaren probleemloos, maar nu met Ziggo is het een echt probleem geworden.
Mijn apparatuur:
Mijn werklaptop (voor Teams) is altijd aangesloten met een CAT5e kabel op een Flex mini switch die weer is aangesloten op de UDM. Overschakelen op WiFi lost het probleem niet op. De Teams verbinding opzetten met mijn telefoon op WiFi geeft ook problemen, maar is probleemloos op Vodafone 4G.
Dit is wat ik al heb geprobeerd of gecontroleerd om het probleem op te lossen:
In mijn huishouden heb ik verder alleen Youtube-, Netflix- en Televisiegebruikers; Geen spannende dingen denk ik.
Ziggo wil dat ik eerst alles uitsluit, waaronder de UDM apparatuur, waaronder thuiswerken op een UTP kabel-verbinding. Dit werkt vooralsnog goed, maar kan ik zonder ingrijpende acties in mijn thuisnetwerk alleen maar doen vanuit mijn woonkamer.
Zie eventueel ook mijn post op: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/UDM-Pro-MS-Teams-onverstaanbaar/m-p/1068170#M168331
Zelf ben ik redelijk onderlegt in de ICT, maar mis de diepgaande netwerkkennis voor een grondige analyse.
Heeft iemand een idee wat er bij mij mis is?
Sinds september 2022 ben ik overgestapt van KPN VDSL naar Ziggo kabel voor Internet en TV, maar loop nu vrijwel dagelijks tegen haperende Teams verbindingen aan. Ik krijg de vinger niet achter het probleem en vandaar deze roep om hulp.
Mijn Ziggo Abonnement: Down: 1GBit/s / Up: 50MBit/s
Het belangrijkste probleem is dat mijn gesprekspartner(s) in de Microsoft Teams meetings zeer regelmatig aan mij terugkoppelen dat zij mij niet meer kunnen verstaan en het beeld haperig is. Ik kan op die momenten mijn gesprekpartner(s) nog prima verstaan en zien. Sommige dagen is dit vrijwel de hele dag, andere dagen maar een of twee keer.
Daarnaast valt het mij op dat overige verbindingen tijdens een teams meeting zoals Web browsing of terminal sessies ook veel trager worden of soms zelf mislukken. Dit is echter wat minder bewijsbaar; Ik gebruik namelijk ook nog een Cisco Any Connect VPN verbinding voor mijn werk.
Microsoft Teams meetings gebruik ik al jaren probleemloos, maar nu met Ziggo is het een echt probleem geworden.
Mijn apparatuur:
- Ziggo modem: Arris TG3492LG-ZG ( Ziggo SmartWifi modem Giga)
- Eigen router: Unifi Dream Machine (UDM) Pro / OS versie: 1.12.30, Netwerk versie 7.2.94
- Huisnetwerk: 4x Unifi Flex Mini 5 poorts switches en 2x U6 Lite AP's
Mijn werklaptop (voor Teams) is altijd aangesloten met een CAT5e kabel op een Flex mini switch die weer is aangesloten op de UDM. Overschakelen op WiFi lost het probleem niet op. De Teams verbinding opzetten met mijn telefoon op WiFi geeft ook problemen, maar is probleemloos op Vodafone 4G.
Dit is wat ik al heb geprobeerd of gecontroleerd om het probleem op te lossen:
- Er is een nieuw aansluitpunt gemaakt in mijn huis door een Ziggo monteur (oude was ongeschikt)
- Smart Queue's (QOS) aangezet op UDM
- IPS op de UDM uitzetten
- Ziggo modem in Bridge mode laten zetten
In mijn huishouden heb ik verder alleen Youtube-, Netflix- en Televisiegebruikers; Geen spannende dingen denk ik.
Ziggo wil dat ik eerst alles uitsluit, waaronder de UDM apparatuur, waaronder thuiswerken op een UTP kabel-verbinding. Dit werkt vooralsnog goed, maar kan ik zonder ingrijpende acties in mijn thuisnetwerk alleen maar doen vanuit mijn woonkamer.
Zie eventueel ook mijn post op: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/UDM-Pro-MS-Teams-onverstaanbaar/m-p/1068170#M168331
Zelf ben ik redelijk onderlegt in de ICT, maar mis de diepgaande netwerkkennis voor een grondige analyse.
Heeft iemand een idee wat er bij mij mis is?