Accu defect CloudKey Gen2?

Eddie the Eagle

Active UniFier
Berichten
1.021
Oplossingen
2
Waarderingsscore
616
Punten
113
Er is verkopersgarantie (webshop), fabrieksgarantie (UI) en wettelijke garantie (NL wetgeving). De laatste is een wassen neus, er is geen vastgestelde termijn in NL, zo lang als je mag verwachten dat je product meegaat. Harstikke subjectief zoals zo vaak in de NL wetgeving.

edit: bij die wettelijke garantie vind er na 6 maanden een 'omgekeerde bewijslast' plaats. Tot die tijd moet de verkoper aantonen dat het probleem bij jou ligt, daarna omgekeerd. Net zo goed een wassen neus.
 
Laatst bewerkt:

m4v3r1ck

UniFier
Berichten
977
Oplossingen
3
Waarderingsscore
422
Punten
63
Mag ik vragen waarom jullie bij UI - EU/USA webshop UniFi producten - zijnde niet EA - kopen ipv bij een (web)winkel hier in Holland? Ik heb op al mijn UniFi spullen 2 jaar garantie, ook op mijn dit jaar gekochte UCKG2+.
 

Eddie the Eagle

Active UniFier
Berichten
1.021
Oplossingen
2
Waarderingsscore
616
Punten
113
Europese wetgeving spreekt dan wel weer over 2 jaar en overruled daarmee (zo valt te lezen) de NL wetgeving als die daarvan afwijkt en dat is het geval. Die 2 jaar is volgens mij ook wat de NL webshops hanteren zoals @m4v3r1ck al aangeeft. De vraag is nu wat UI hanteert als je daar direct koopt (?) Weet iemand dat ?

1631775016561.png
 

m4v3r1ck

UniFier
Berichten
977
Oplossingen
3
Waarderingsscore
422
Punten
63
En ik snap al helemaal niet waarom UI zijn distributiekanalen - lees voorraad (= geld) houders - beconcureerd met zijn eigen webwinkel. Garantie is bij UI een vaag verhaal imho. Ik zal er - EA uitgezonderd - nooit iets kopen.
 

Eddie the Eagle

Active UniFier
Berichten
1.021
Oplossingen
2
Waarderingsscore
616
Punten
113
Ben het eens aan het bekijken, eerst snapshot uit de algemene garantievoorwaarden van UI (Product Warranty)

1631783906135.png

En dan specifiek voor de UI Europe Store

1631784080582.png

Dus, hoe ik het lees en concludeer:
  • Koop je bij een reseller, dan geeft UI een garantie van 1 jaar na aflevering bij de reseller. De meeste risico komt dan dus bij de reseller te liggen want die geeft 2 jaar wettelijke EU garantie aan de eindklant en heeft het product waarschijnlijk nog een tijdje in de schappen liggen voor het verkocht wordt.
  • Koop je bij een UI Webstore, dan is de garantietermijn 2 jaar en dan.......speciaal voor klanten in de EU wordt de standaard garantie van 2 jaar verlengd naar.....2 jaar :oops: .
Voor de consument is kopen bij de UI Europe Store dus niet anders dan bij een reseller vwb garantie.
 

m4v3r1ck

UniFier
Berichten
977
Oplossingen
3
Waarderingsscore
422
Punten
63
In een NL (web)winkel gaat de garantie pas in op het moment van de verkoop. Als ik je verhaal goed lees komt er bij langdurig voorraad houdend, de meeste risico bij de reseller te liggen?
 

Eddie the Eagle

Active UniFier
Berichten
1.021
Oplossingen
2
Waarderingsscore
616
Punten
113
In een NL (web)winkel gaat de garantie pas in op het moment van de verkoop. Als ik je verhaal goed lees komt er bij langdurig voorraad houdend, de meeste risico bij de reseller te liggen?
Inderdaad, dat is precies zoals ik het ook lees. Ik begrijp wel dat UI de leverdatum aan de reseller/distributeur aanhoudt als ingangsdatum voor hun fabrieksgarantie naar de reseller toe echter.....wat ik niet begrijp is waarom dat dan niet ook gewoon 2 jaar is maar ineens verkort wordt tot 1 jaar waardoor er een verhoogd risico bij die reseller ligt. Het blijft immers hetzelfde product.
 

m4v3r1ck

UniFier
Berichten
977
Oplossingen
3
Waarderingsscore
422
Punten
63
Voorraad aanhouden voor de NL resellers is dan ook een ondernemersrisico m.i. Je kunt je klanten wel snel bedienen, maar het gaat wel ten kosten van het netto resultaat. Klanttevredenheid mag ook wat kosten natuurlijk, is ook een soort marketingbudget.

wat ik niet begrijp is waarom dat dan niet ook gewoon 2 jaar is maar ineens verkort wordt tot 1 jaar waardoor er een verhoogd risico bij die reseller ligt. Het blijft immers hetzelfde product.

Als webwinkel moet je zorgen dat je zo min mogelijk voorraad (= geld) hebt, of je hebt met UI een goede deal kunnen maken door bij UI pas af te reken op basis van je werkelijke verkopen. Volgens mij is in de USA 1 jaar standaard, daar houdt UI zich dan ook aan. Verkoop je UI spullen pas na 1,5 jaar dan is het garantierisico voor de volledige garantie van 2 jaar voor de reseller -0.5 jaar. De reseller plakt er nog een jaar aan vast en dat zul je ook in de verkoopprijs hier in NL merken...
 

Eddie the Eagle

Active UniFier
Berichten
1.021
Oplossingen
2
Waarderingsscore
616
Punten
113
Ik snap dat die reseller risico draagt als ondernemer en dat dat gedekt wordt in de marge:
  • voorraad moet voorgefinancierd en opgeslagen worden
  • voorraad wordt incourant (iedereen wil een AP-6 terwijl er nog AP-AC in de schappen ligt)
  • voorraad wordt gescrapped (er valt wel eens wat uit de handen of raakt kwijt)
  • het garantierisico tussen fabriek, reseller en consument
echter......met betrekking tot die laatste vind ik het vreemd dat er tussen de fabriek en de reseller een kortere garantietermijn aangehouden wordt dan tussen fabriek en consument (als je meteen bij UI koopt). Ik begrijp wel dat dat risico op ons verhaald wordt via de marge maar waar ik moeite mee heb is dat dat iets zegt over de kwaliteitsstrategie. Je wentelt immers het kwaliteitsrisico (waar die reseller nul invloed op heeft) voor een deel af op je resellers die dat moeten opvangen door hogere prijzen. Het heeft iets unfairs, als een apparaat dead on arrival is en het wordt pas na 366 dagen verkocht, is het risico voor de reseller terwijl die daar niks aan kan beinvloeden. Je zou als bedrijf in je strategie het verschil kunnen maken door geen verschil te maken.
 

Eddie the Eagle

Active UniFier
Berichten
1.021
Oplossingen
2
Waarderingsscore
616
Punten
113
Mooie quote! UI doet wat het wil, ongeacht wat de resellers/klanten echt zouden willen.
Het zal wel eerder regel dan uitzondering zijn, ik gok dat UI niet de enige is die dit soort fratsen uithaalt. Ook nooit geweten dat dit soort niet uit te leggen verschillen in garantievoorwaarden worden gemaakt.
 
Bovenaan