Haperende audio kwaliteit: hoe te troubleshooten

LouHe

UniFier
4 jun 2021
4
0
1
Hello all!

Sinds begin dit jaar de gelukkige owner van een UDM, als ook achterliggende managed switches en AP's. Deze heeft tot heden naar behoren gewerkt.

Enkele weken geleden een upgrade van Ziggo gehad, en belangrijk(er) denk ik, een nieuw modem. Die gelijk in bridge laten zetten.

Echter bemerk ik nu sinds een week ongeveer veel problemen tijdens teams meetings. Real time audio en video is natuurlijk erg gevoelig voor netwerk issues.

Van de week heb de de UDM volledig factory reset en handmatig de netwerk(en) teruggebouwd. Een paar WIFI netwerken, en een site-to-site VPN naar Azure (private netwerk en dus specifieke subnets)

De problemen blijven echter bestaan, maar volgens de UDM is alles prima in orde....
Op de probleem momenten zie ik in de Teams statistics veel packet loss - wat de problemen wel verklaart :)
Nu weet ik alleen niet waar die packet loss vandaan komt. Ziggo geeft aan dat ze niets geks zien. En ik zie niks geks / geen alarms op de UDM...

Mijn vragen zijn nu:

1. Zijn er bekende oorzaken of issues voor haperende audio/video in een UDM opstelling? Waar zou ik naar kunnen kijken?
2. Op welke manier kan ik de internet interface van de UDM monitoren, hoe kan ik zien waar packter loss etc. vandaan komt (zonder betaalde externe tooling)?
 
Mijn ervaring is dat het vaak aan het netwerk van je opdracht/werkgever ligt icm vpn. Teams lijkt daardoor redelijk vaak de verbinding te verliezen. als het er bij mij uitvliegt, app ik meestal naar beneden waar vrouwlief middels vpn ook op teams zit, en daar werkt alles dan naar behoren. video aanzetten met grote groepen is vaak killing.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LouHe
Had het graag zonder de UDM er tussenuit te halen geprobeerd, maar het is idd een mogelijkheid en 'last resort' voor mij. Teams loopt hier overigens rechtstreeks over internet en heb de nodige ervaring met het product ;-) echter nog niet met een unifi netwerk getroubleshoot, als ook is mijn kennis rondom netwerken relatief beperkt.
Vrouwlief gebruikt een andere werkplek, andere werkgever en heeft dezelfde klachten met Teams.

Vooral die packet loss viel mij op, en ik vroeg mij af of ik dat soort statistieken ook in de UDM terug kan vinden. Om op een of andere manier warnings of logs terugzien, ziet de UDM ook op die interface packet loss? Onderbrekingen in het internet signaal, clashes of andere errors op netwerk gebied op die interface?

En kan het te maken hebben met zaken als MTU size, daar begint mijn NAS over te zeuren.
 
Mijn ervaring is dat met udmp (wireless of kabel) maar zonder vpn teams 100% werkt. Met vpn maakt kabel of WiFi niet uit, vliegt er af en toe uit, maar wel veel minder dan bij collega’s
 
Ik heb een udm, geen udmp.
Teams gaat rechtstreeks, niet via vpn - ik geef enkel aan dat de udmp òòk een s2s vpn heeft.
Qua download haal ik nog steeds 850-950 Mbps, ook downloaden etc geen probleem.

pc’s waarmee ik werk zijn bekabeld.

echter, op momenten hikt het signaal dus af en toe vermoed ik. Vandaar de packet loss. Maar kan ik ergens uitlezen of de udm dit ook vindt? Is er een uptime logging per seconde bijvoorbeeld? En/of kunnen het settings op de wan interface zijn?
 
echter, op momenten hikt het signaal dus af en toe vermoed ik. Vandaar de packet loss. Maar kan ik ergens uitlezen of de udm dit ook vindt? Is er een uptime logging per seconde bijvoorbeeld? En/of kunnen het settings op de wan interface zijn?
 
Nu een paar pogingen verder, ben ik dichter bij het probleem. Het heeft niet zo zeer met de UDM te maken, maar alles met mijn kabelmodem en AOP van Ziggo. Die is verourderd, waardoor de nieuwe docsis 3.1 problemen geeft, althans alvolgens de theorie :)

Heb mij dus zitten verkijken op de UDM, al had ik daar graag ''out of the box" toch wel iets meer logging betr. de internetverbinding verwacht en deze de verslechtering of wegvallen van een verbinding zou kunnen opmerken. Ondanks dit 'de andere interface' van het kabelmodem betreft..
 
Ik heb gelijk probleem. Video conference hapert met udm-pro (laatste en voorlaatste firmware) udm-pro vandaag als test er tussenuit en alles weer perfect. Iemand een idee waar dit aan kan liggen. Alle andere functionaliteit werkt.
 
Hi @LouHe
Ik heb het idee ongeveer dezelfde klacht te hebben: tijdens Teams, Google Hangout (bedraad), maar ook telefoongesprekken via iPhone (op WiFi) of Slack Calls op laptop uitvallen van audio. Bij ieder gesprek, een fractie van een seconde.

Ik heb de volgende opstelling: Ziggo ConnectBox Giga > USG > USW lite 16 poe > CloudKey > 2x Ap U6-lite.

Waar lag bij jou het probleem precies? Was het de AOP van Ziggo?
 
Hi,

Ik heb het probleem nog niet weten op te lossen, zodra ik de unifi weer achter een andere router zet is het probleem opgelost. Ik heb me voorgenomen binnenkort eens alles weer stap voor stap op te bouwen. echter aan het werk, waar iedere dag videoconferentie nodig is en kan dus niet zomaar experimenteren. mocht jij ergens tips hebben, gedachten waar het aan zou kunnen liggen, of fora vinden die mogelijk gelijke problemen , dan wel oplossingen bieden hoor ik het graag. Ik heb ook de gigabox, maar DRM-PRO + US16-150W. nu dus tussen DRMPRO de ORBI wifirouter terug.. (dit zou niet moeten)
 
Had het graag zonder de UDM er tussenuit te halen geprobeerd, maar het is idd een mogelijkheid en 'last resort' voor mij. Teams loopt hier overigens rechtstreeks over internet en heb de nodige ervaring met het product ;-) echter nog niet met een unifi netwerk getroubleshoot, als ook is mijn kennis rondom netwerken relatief beperkt.
Vrouwlief gebruikt een andere werkplek, andere werkgever en heeft dezelfde klachten met Teams.

Vooral die packet loss viel mij op, en ik vroeg mij af of ik dat soort statistieken ook in de UDM terug kan vinden. Om op een of andere manier warnings of logs terugzien, ziet de UDM ook op die interface packet loss? Onderbrekingen in het internet signaal, clashes of andere errors op netwerk gebied op die interface?

En kan het te maken hebben met zaken als MTU size, daar begint mijn NAS over te zeuren.
Mtu size kan zeker een probleem zijn. Als deze niet optimaal staat krijg je veel overhead (half lege data pakketjes bv) die enorm vertragen. Al eens een speedtest gedaan?
 
ik heb hetzelfde problem Ziggo Connect > USG > USW lite 8 poe > unifi ap ac pro

Wanneer ik mn Ziggo modem in bridge mode heb, en traffic via USG loopt, happerd teams.
Wanneer ik mn Ziggo modem als router gebruik (en dus de usg eruit laat) geen problemen met teams.

Gekeken naar de load op de USG en die ligt tussen de 18% en 40% (lijkt mij niet heel hoog). Iemand enig idee wat het probleem met deze USG (config) kan zijn?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..