Hulp gevraagd UDM, ziggo combinatie

Jannes

UniFier
10 nov 2022
7
1
3
Beste forumleden van dit forum!
Wat fijn dat dit forum bestaat, want het lukt me niet in m'n eentje dit keer...

Aangezien ik een paar weken geleden van Ziggo een nieuw modem kreeg (Sagem) leek het me een mooi moment mijn oue netwerkje (Netgear, DDWRT) te upgraden naar een Unifi netwerk.

Wat er nu staat: UDM pro router, USW 24-PoE, 3x USW-flex-mini, 2x UAP-AC-Pro, 1x U6-pro, de Sagem is in bridge gezet.Alle Unifi onderdelen zijn up to date en netjes geadopted.
Aan het netwerk hangt weinig exotisch; een paar ipads, iphones, wat Sonos (bedraad en onbedraad), een pc, een paar laptops (windows en mac) en, wel belangrijk, een alarmcentrale (die nu een paar dagen geen contact met de meldkamer maakt)

Netwerk onderling gaat goed; PC kan zonder problemen NAS benaderen bijvoorbeeld. Internet gaat niet of nauwelijks, zowel bedraad als via wifi

Wat ik geprobeerd heb: installatie zonder veranderingen qua IP etc, veranderen naar IPv6 (zoals in community.ziggo.nl/t5/Internet/Bridge-modus-IPv6-en-Unifi-tip/td-p/893749), hielp beide niet, met en zonder bridge modus, hielp beide ook niet. ook heb ik meerdere keren het modem aan en uit gezet, hielp niet

Wat vreemd is: via PC is 192.168.1.1 slecht benaderbaar, via macbook bekabeld veel beter

Als ik in de UDM test of er internetverbinding is met Ziggo gaat dat goed, maar het internetsignaal gaat niet lekker verder.

Heeft iemand een idee, tip? Alvast hartelijk dank!

Groeten, Jannes
 
Eerste wat zo bij mij opkomt is: wat is de IP range die de Sagem uitgeeft? UDM is volgens mij standaard 192.168.1.x en als de Sagem die range ook uitgeeft, heb je daar een probleem.
 
Goeie! Enig idee hoe ik dat (vanmiddag als ik weer thuis ben) check? Mijn kennis op dit gebied is niet enorm groot.
 
Je kunt vast de Sagem benaderen met een bekabelde verbinding. Dan kun je in de interface kijken welke IP range hij uitgeeft. De UDM staat hoogstwaarschijnlijk nog op de standaard instellingen maar ook dat kun je checken (met je Mac Book:))
 
Met die alarmcentrale had ik ook; daar stond een vast IP in dat afweek van het Unifi netwerk. Dat zul je moeten aanpassen in je centrale of een apart netwerk maken (dat laatste had ik tijdelijk) tot ik de installateur bereid vond om de installateurscode en S/W af te staan zodat ik die centrale kon bereiken. Was drama.

Als je Sagem in bridge staat, geeft die geen IP adressen meer uit per DHCP. Je UDM krijgt het externe IP adres van Ziggo; check dat eerst eens. Om eerlijk te zijn vind ik het niet handig om IPv6 instellingen te gaan wijzigen terwijl je niet weet waar het probleem zit.

Lees ik goed dat je zelf de bridge mode aan en uit kunt zetten ?
 
Laatst bewerkt:
@ Eddie: Ah, alarm kan dus voor troubles zorgen. Ga ik vanmiddag eens kijken wat er gebeurt als ik het alarm eruit haal. Nu je het benoemt; ik had gisteren idd een beter werkend netwerk denk ik toen de alarmcentrale er nog niet baan hing

@ Komodo: klopt, gisteravond nog direct in het modem gekeken, check ik vanmiddag. De ip rangen van de UDM is idd nog standaard. Overigens is op dit moment alles in de UDM wat betreft ip etc. standaard.
 
@ Eddie: Ah, alarm kan dus voor troubles zorgen. Ga ik vanmiddag eens kijken wat er gebeurt als ik het alarm eruit haal. Nu je het benoemt; ik had gisteren idd een beter werkend netwerk denk ik toen de alarmcentrale er nog niet baan hing

Nee, dat is niet wat ik zei tenzij dat alarm hele gekke dingen doet maar wat ik bedoelde is dat je nieuwe netwerk mogelijk de oorzaak is dat je alarm niet meer naar buiten komt, dus geen heartbeat signaal meer afgeeft naar de meldkamer en die je dus gaan bellen.

@ Komodo: klopt, gisteravond nog direct in het modem gekeken, check ik vanmiddag. De ip rangen van de UDM is idd nog standaard. Overigens is op dit moment alles in de UDM wat betreft ip etc. standaard.
Nogmaals...in bridge mode is dat niet relevant maar kijk eens welk WAN adres je UDM krijgt.
 
de routers van ziggo geven een ip reeks uit met 192.168.178.xxx wil je in bridge naar binnen dan is het 192.168.100.1
off topic maar bij mij werkt 192.168.178.1 ook terwijl modem in bridge mode staat 😂. Ik las op het Ziggo forum al dat ik niet de enige ben.
 
Pas wel op met ip v6. Volgens mij is er geen echt verschil tussen lan en wan adressen. Maw als je een configuration fout in router deel hebt hangen je interne devices rechtstreeks op het internet.
 
Pas wel op met ip v6. Volgens mij is er geen echt verschil tussen lan en wan adressen. Maw als je een configuration fout in router deel hebt hangen je interne devices rechtstreeks op het internet.
Ik zou nog ff een googeltje wijden aan ipv6 het is niet zo zwart/wit. ;)
 
Weer thuis, lekker aan de slag. Alle utp kabels losgemaakt, USW ook eraf, alleen PC aan UDM, werkt. Eén AP aangeloten, werkt ook, zowel wifi als bekabeld internet. Overige AP's aangesloten en de USW. Ging ook goed, overal weer wifi (he-he...) Stap voor stap een voor een de utp stekkertjes er weer en en blijven testen.
Probleem blijkt in Sonos te zitten; bij het inpluggen van meerdere Sonos spullen gaat de boel onderuit; geen internet meer en geen wifi. Nu het hele netwerk weer opgetuigd maar alle Sonos van het stroom. Alles werkt nog qua internet/wifi/netwerk.

Wat wel opvalt via Speedtest is dat wifi (iphone) snelheid in een kale omgeving 100Mbps gehaald werd en nu nog maar 50.

In elk geval so far dank voor het meedenken. Ik ga me nu maar eens inlezen over hoe ik Sonos netjes op gang ga krijgen (Hints en tips?)
 
Ik ga me nu maar eens inlezen over hoe ik Sonos netjes op gang ga krijgen (Hints en tips?)
Ja; slechts 1 Sonos bekabelen en voor de rest gebruik maken van het eigen draadloze netwerk van Sonos. Of.....allemaal bekabelen maar niet een deel wel en een deel niet; dat geeft problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Dat bleek het hele verhaal: enkele onderdelen waren bekabeld en enkele niet. Dat ging nog best aardig, maar de Sonos amp die ik doorgelust van het AP had zorgde voor een rommeltje op het netwerk.
Alles één voor één weer van stroom voorzien en jawel: een huis met internet, wifi, muziek, én een mooi werkende Unifi.
Dank dank, fijn dat er fora bestaan!
 
Ja; slechts 1 Sonos bekabelen en voor de rest gebruik maken van het eigen draadloze netwerk van Sonos. Of.....allemaal bekabelen maar niet een deel wel en een deel niet; dat geeft problemen.
Eén onderdeel alleen bekabelen gaat niet omdat ik het qua dekking niet red. Misschien als ik een Sonos Boost had toegevoegd. Maar zo werkt het als vanouds.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..