UDM/Pro Internet Restored problemen

UniFi UDM/Pro Routers

ctznfr

UniFier
14 mei 2023
41
1
8
Hi all!

Zojuist een nieuwe gateway direct op de XGS-PON van KPN aangesloten. Heb de welbekende instellingen er ingezet die er voor zouden moeten zorgen dat de gateway netjes internet krijgt (zie screenshot).

Echter lopen we tegen het probleem aan dat we tientallen ‘internet restored’ meldingen krijgen. Het netwerk lijkt echter gewoon te werken, dus het is niet zo dat de boel er daadwerkelijk uit klapt.

We hebben alles al geprobeerd: verschillende kabels, XGS-PON reboot, UDM reinstall, echo server aangepast naar Cloudflare of Google etc. Allemaal met hetzelfde resultaat, namelijk die aanhoudende meldingen.

Waar zou dit toch aan kunnen liggen? Lees online overigens dat er meer mensen hier tegenaan lopen…


IMG_0981.pngIMG_0980.png
 
Ik had ‘m eerst thuis ingesteld om een test netwerk op te stellen en heb daar geen problemen mee gehad. Dus het zou moeten werken?
 
Haha no worries, blijf vooral lezen want je hebt mij op andere momenten goed geholpen haha. Maar mss. dat iemand anders het antwoord weet.
 
XGS-PON is geen factor in dezen en kan inderdaad prima met een UDM-Pro werken.
Helaas heb ik hetzelfde; alleen in mijn geval valt internet ook daadwerkelijk weg (drops); vooral tussen pak 'm beet 18u en 20u.
Dat lijkt het nadeel van XGS-PON te zijn; teveel gebruikers met veel bandbreedte over een te beperkte pijp.
(Keuze van aanbieder trouwens.)

Helaas heb ik geen oplossing voor het probleem van de TS. :(
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Het bijzondere is dat ik thuis een UDM SE heb draaien met exact dezelfde instellingen, ook KPN, ook XGS-PON etc. en hier heb ik 0 problemen. @Davey400 heb jij dezelfde instellingen er in gezet als op mijn screenshot?
 
Het bijzondere is dat ik thuis een UDM SE heb draaien met exact dezelfde instellingen, ook KPN, ook XGS-PON etc. en hier heb ik 0 problemen. @Davey400 heb jij dezelfde instellingen er in gezet als op mijn screenshot?
Nee, maar ik heb dan ook een andere provider. ;)
Belangrijkste verschil dat niet provider-gerelateerd is, is dat ik Smart Queues aan heb staan, met 0/0 als setting.

Ik zie dat je IPv6 aan hebt staan. Kudo's daarvoor, alleen tijdens het troubleshooten zou ik het even disablen om troubleshooting eenvoudiger te maken.
(Als je tenminste niet een device hebt of dienst gebruikt die exclusief via IPv6 bereikbaar is natuurlijk.)
Als alles dan stabiel is kun je alsnog weer gewoon IPv6 inschakelen natuurlijk (en kijken of de problemen weg blijven).
 
Ik heb afgelopen maand Fritzbox vervangen door UXG Lite en had dezelfde problemen met internet restored meldingen. Met uptime Kuma getest en verbinding was in orde met soms iets hogere ping.
Na de firmware updaten van 3.1.15 naar 3.1.16 zijn de meldingen verdwenen
 
Hmm, onze UDM draait op 3.2.7 zie ik. Dat zou dus al een nieuwere versie moeten zijn.

Je hebt verder niets anders ingesteld?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..