Internet uitval Ziggo

JoseLosSantos

UniFier
15 jan 2024
47
6
8
Lezers,

Sinds enkele weken ervaar ik problemen met met mijn internet. Op de Dream Router krijg ik meldingen opeenvolgend van high latency, packet loss en vervolgens een disconnect van de internet verbinding.

Wanneer ik Ziggo bel zien zij vanuit hun kant geen storingen of verlies. Ook is er een monteur langs geweest die de kabel heeft doorgemeten, ook dit was in orde.

In de zaak heb ik twee wifi netwerken, een voor de gasten en een voor het bedrijf. Hierover loopt het kassasysteem, hangen de ipads aan en ook 7 Sonos speakers. Deze zijn allemaal NIET bedraad aangesloten.

Mijn kennis is gelimiteerd, maar ik heb op dit moment geen idee meer wat de oplossing kan zijn en hoop dat jullie kunnen helpen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240115_164136.jpg
    Screenshot_20240115_164136.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_20240115_164656.jpg
    Screenshot_20240115_164656.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 40
Maar merk je daadwerkelijk iets van verstoringen?
Probeer eens een ander ping server in te stellen.
Welke versie draai je?
 
@Hofstede jazeker merken we hier iets van, de wifi klapt er volledig uit op dat moment. We kunnen op dat moment nergens meer gebruik van maken.

Dream Router versie 3.2.7
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240115_170006.jpg
    Screenshot_20240115_170006.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 23
Heb je de mogelijkheid om 1 Sonos wel bedraad aan te sluiten (dus echt maar 1 en niet meer). Om welke types Sonos gaat het ?
 
Ik zou dat wel eens proberen, al is het maar om uit te sluiten dat het niet aan Sonos ligt die de boel plat gooit. Als je in de Sonos App kijkt onder:

Settings -> System -> About my system

dan zie je jouw 7 apparaten staan met bij elk een waarde achter WM. Bij jou staat daar momenteel WM:1 (even controleren). Zodra je 1 Sonos bekabeld (maar niet meer) en even een paar minuten wacht, dan zouden al die waardes WM:0 moeten zijn. Op dat moment loopt Sonos niet meer via je Wifi, klinkt raar maar Sonos maakt dan een eigen draadloos netwerk aan buiten je Wifi om. Probeer dat eens.
 
Ik zou dat wel eens proberen, al is het maar om uit te sluiten dat het niet aan Sonos ligt die de boel plat gooit. Als je in de Sonos App kijkt onder:

Settings -> System -> About my system

dan zie je jouw 7 apparaten staan met bij elk een waarde achter WM. Bij jou staat daar momenteel WM:1 (even controleren). Zodra je 1 Sonos bekabeld (maar niet meer) en even een paar minuten wacht, dan zouden al die waardes WM:0 moeten zijn. Op dat moment loopt Sonos niet meer via je Wifi, klinkt raar maar Sonos maakt dan een eigen draadloos netwerk aan buiten je Wifi om. Probeer dat eens.
Oke ga ik proberen, thanks.

Nog andere tips op basis van dit?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240115_170006.jpg
    Screenshot_20240115_170006.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 20
Laat die instellingen verder maar even, daar zal vast wel iets aan te finetunen zijn, maar dat mag nooit de oorzaak zijn van jouw probleem. Sonos vertrouw ik minder op dat gebied.
 
Het gaat hier toch om een issue aan de WAN kant? Het is een gokje maar ik vermoed dat je Ziggo modem te benaderen is via 192.168.100.1. Log daar eens in; en kijk met name eens bij Netwerkstatus en dan Downstream. Staan daar hele hoge RS waardes? Staan er hoge T1/T2/T3/T4 waardes bij Upstream?
 
Het gaat hier toch om een issue aan de WAN kant? Het is een gokje maar ik vermoed dat je Ziggo modem te benaderen is via 192.168.100.1. Log daar eens in; en kijk met name eens bij Netwerkstatus en dan Downstream. Staan daar hele hoge RS waardes? Staan er hoge T1/T2/T3/T4 waardes bij Upstream?
Ik weet niet wat je bedoelt met RS waardes, maar ik heb ingelogd en op de afbeelding zie je wat ik gevonden heb...
 

Bijlagen

  • IMG-20240116-WA0010.jpg
    IMG-20240116-WA0010.jpg
    274,9 KB · Weergaven: 36
  • IMG-20240116-WA0011.jpg
    IMG-20240116-WA0011.jpg
    276,7 KB · Weergaven: 32
Heb je inmiddels al een Sonos aan de kabel (liefst 1 die een beetje centraal staat tov de anderen) en gecontroleerd of Sonos gewoon werkt en alle WM waardes op 0 staan ?
 
Het zou praktischer zijn om de Sonos gewoon een dag uit te zetten en te kijken of dan het probleem is opgelost.
Maar beter om nu niet direct volledig op Sonos te focussen. En het probleem lijkt zich ook aan de WAN zijde van de UDR voor te doen, niet aan de LAN zijde, dus dan kan het eigenlijk al niets met Sonos te maken hebben.
 
En het probleem lijkt zich ook aan de WAN zijde van de UDR voor te doen, niet aan de LAN zijde, dus dan kan het eigenlijk al niets met Sonos te maken hebben.
Ik ben er nog niet zo zeker van of die WAN melding het echte probleem is; ik heb hier ook een UDR en die heeft vaker de neiging om die melding te geven dan m`n UDM terwijl er feitelijk niks aan de hand is. Ik ging af op hetgeen TS in post #3 aangaf en de UDR staat nou niet echt bekend om z`n stabiliteit en dan in combinatie met 7 x Sonos met al dat multicasting verkeer. Ik zou daarom zeker aanraden om Sonos even buiten het Wifi netwerk te houden, of helemaal uitzetten kan ook, dan is ie helemaal van het netwerk maar ook geen muziek. Dat is dan 1 x ethernet insteken of 7 x stopcontact uittrekken ;).
 
Laatst bewerkt:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..