Spotify Sonos issues

Francois

UniFier
25 aug 2020
16
5
3
Heeft iemand inzicht in het verschil tussen de device detectie van de Sonos app t.o.v. de Spotify app?

Ik draai een volledig UniFi netwerk en op mijn iPhone is zowel de SONOS app als de Spotify app geinstalleerd. Binnen de SONOS app zie ik alle SONOS devices, in Spotify blijft regelmatig het overzicht leeg.
  • Zowel de SONOS speakers als de iPhones zitten op het zelfde netwerk segment en hetzelfde wireless netwerk
  • Meerdere iPhones and Android devices hebben last van dit probleem
  • Bij het roamen tussen verschillende access points treedt het probleem vaak (maar niet altijd) op
  • Na een herstart van netwerk of SONOS speakers is standaard het overzicht in Spotify leeg en duurt het enkele uren voordat de SONOS devices weer zichtbaar zijn.

Mijn vraag: waar haalt Spotify de informatie over de SONOS devices vandaan en hoe verschilt dit van de SONOS app? Is er wellicht iets dat ik kan veranderen om de situatie te verbeteren?


UniFi install: USG-Pro-4 / US-8-150W / 2x USW-24-G2 / 1x US-24-250W / 2x USW-Flex-Mini / 3x UAP-AC-Pro
SONOS install: 2x ONE ethernet / 3x ONE wireless / 3x PLAY3 wireless / 1x Soundbar ethernet
 
Paar dingen (ik heb een vergelijkbare setup):

Ik heb er ook sporadisch last van dat (in mijn geval) de Windows app van Spotify de Sonos`en niet laat zien terwijl Iphone ze dan bijvoorbeeld wel laat zien. Als ik dan Spotify Connect aanzet via Iphone naar Sonos, dan worden ze ineens ook zichtbaar in de Windows app :rolleyes: . Het lijkt dus meer iets v/d Spotify app zelf te zijn die nog wat buggy is hier.

Je noemt roaming tussen access points; dat gaat dan neem ik aan over je iphones en niet over Sonos ? Ik zie nl dat een deel van je Sonos bekabeld is en die lopen dus helemaal niet via je AP`s maar via SonosNet. Mij lijkt dan ook dat roaming er verder geen invloed op heeft.
 
Ik heb er ook sporadisch last van dat (in mijn geval) de Windows app van Spotify de Sonos`en niet laat zien terwijl Iphone ze dan bijvoorbeeld wel laat zien. Als ik dan Spotify Connect aanzet via Iphone naar Sonos, dan worden ze ineens ook zichtbaar in de Windows app :rolleyes: . Het lijkt dus meer iets v/d Spotify app zelf te zijn die nog wat buggy is hier.

Je noemt roaming tussen access points; dat gaat dan neem ik aan over je iphones en niet over Sonos ? Ik zie nl dat een deel van je Sonos bekabeld is en die lopen dus helemaal niet via je AP`s maar via SonosNet. Mij lijkt dan ook dat roaming er verder geen invloed op heeft.

Eddie,

De Spotify app op windows gebruik ik niet en heb daar ook geen ervaring mee.
Voorwat betreft de roaming, dit heeft betrekking op de iPhones and Android devices in huis, als er van verdieping gewisseld wordt dan switched de iPhone naar een andere AP (Ik heb er drie, op iedere verdieping één), dit leidt heel vaak tot een lege device list in Spotify.

Het lijkt er op dat er een fundamenteel verschil zit in de manier hoe de Spotify app en de SONOS app de devices ontdekken (het lijkt erop dat de SONOS app de device data cached en dat Spotify bij het minste geringste de lijst opnieuw probeert op te bouwen).

Daar zou ik graag wat meer inzicht in krijgen. Hoe doen de apps device discovery?
 
De Spotify app op windows gebruik ik niet en heb daar ook geen ervaring mee.
Dat lees ik inderdaad tussen de regels maar juist daarom vond ik het het vermelden waard hier. Het lijkt net alsof de apps verschillend reageren en gebruik van Spotify Connect op een device (Iphone in mijn geval) iets triggered waardoor Sonos ook zichtbaar wordt voor de ander (Windows).
 
Ik had ook die problemen echter lees ik op internet dat de spotify app vaak problemen heeft met de detectie van Sonos speakers in het netwerk. Ik denk dat je het daarom niet in je netwerk moet zoeken.

MiC
 
Zojuist volgende post geplaatst op het UI forum:

It looks like there is finally some good news to share....It looks like updating the AP's to 4.3.28.11361 and a full reboot (including a power cycle) did the trick.

Additionally worth mentioning:
  • Spotify for iOS, latest version ( no idea where to find the version number)
  • SONOS devices mostly connected to WiFi with the exception of two Play One's that are hard wired
  • SONOS devices on same WiFi as the mobile phones
  • SONOS devices all connected to the same LAN
  • IGMP Snooping enabled on the involved networks
  • Mobile phones are constantly roaming between 3 AP's. The list of discovered SONOS devices in Spotify is either fully populated when opening or populated in 1-2 seconds.
Het lijkt dus in de update te zitten van de AP hoewel ik niet verbaasd zou zijn dat een volledige power cycle ook e.a. heeft opgelost (is niet de eerste keer).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie
Nog wat aanvullende informatie:

Gisteren mijn CloudKey naar .71 geupdate vanwege aanhoudende problemen (hangen van de CloudKey, onbereikbaar en behoorlijk warm). Na de update bleef het overzicht van de SONOS devices in Spotify opnieuw leeg :(

Als eerste alle drie de AP's herstart en toen werkte alles weer als een zonnetje.....
 
Je hebt twee Sonos One's hardwired, dus je gebruikt SonosNet in plaats van de WiFi.

Zelf heb ik gemerkt dat sinds een recente update van Sonos alle Sonos luidsprekers die via SonosNet verbonden zijn niet zichtbaar zijn in de Unifi controller. Alleen de bedrade luidspreker is te zien als client. Zet je ze allemaal op WiFi dan werkt het wel weer.
 
Dank voor de reactie, het probleem ligt niet bij het niet zien van de SONOS devices in de Unifi omgeving maar bij Spotify. Als ik de SONOS app open op de telefoon dan zie ik alle (bedraade en wireless) SONOS devices in het overzicht, maar voor Spotify werkt dit dus niet altijd naar behoren. Het originele probleem was dat wanneer een telefoon roamed van de ene AP naar de andere AP, het overzicht leeg bleef en je dus vanuit Spotify niet kon kiezen op welke SONOS device je wilt afspelen.

Zoals gezegd, de recente update + herstart van de AP's lost dit probleem (gelukkig) op.
 
Je hebt twee Sonos One's hardwired, dus je gebruikt SonosNet in plaats van de WiFi.

Zelf heb ik gemerkt dat sinds een recente update van Sonos alle Sonos luidsprekers die via SonosNet verbonden zijn niet zichtbaar zijn in de Unifi controller. Alleen de bedrade luidspreker is te zien als client. Zet je ze allemaal op WiFi dan werkt het wel weer.
Dat herken ik niet, ik heb SonosNet en het systeem draait op de laatste update. Alle Sonos devices blijven gewoon zichtbaar als client.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..