Ziggo connectbox met switch US8-60W

Markie001

UniFier
12 okt 2022
8
0
1
Beste Lezers,

Ik gebruik een Ziggo connectbox i.c.m. US8-60W switch en 3 AP's.
Er gaat bij mij iets niet goed met de netwerk instellingen waardoor ik na spanninguitval de UnFi niet meer opgestart krijgt.
Als ik dan inlog via de controller staat zie ik dat het 'adopten' van switch en AP's niet lukt.

De Ziggo connectbox gebruik ik als DHCP server en ook gebruik ik hier de Wifi van. (met de Unifi's AP krijg ik niet alle plekken in het huis gedekt)
Hoe moeten de DHCP instelling staat op de Unifi switch? Bij netwerkinstellingen --> advanced zie ik: None, DHCP server, DHCP relay.

Mijn probleem met 'adopten' moet hier vandaan komen, want als ik de 'auto-configure' gebruik bij de DHCP settings in Unifi controller dan werkt het wel ineens.


Kan iemand adviseren wat de juiste instellingen zijn?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,
Mark
 
Netwerkinstellingen in de controller zijn bij jou niet interessant, want je hebt geen Unifi Router device.
Waar draait je controller? Als die niet 24/7 draait en geen vast IP heeft dan krijg je dit soort verschijnselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: neon admin
Als controller gebruik ik een laptop met de UniFi controller software.
Welke dan verbinding maakt via de connectbox. (als UniFi niet werkt)
 
En dan is de laptop waarschijnlijk ook nog via WiFi verbonden, veronderstel ik.

Unifi is echt ontworpen voor gebruik in combinatie met een computer waarop de controller 24/7 draait, bedraad is aangesloten en een vast IP adres heeft.

Als je dat niet hebt, dan kunnen de verschijnselen die je omschrijft optreden.

Je zou nog kunnen proberen of het helpt de switch en AP's vaste IP adressen te geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Komodo
Ja dat klopt inderdaad, laptop is inderdaad dan via WiFi verbonden.

De vaste IP adressen ga ik proberen. Bedankt voor de uitleg.
 
Netwerkinstellingen in de controller zijn bij jou niet interessant, want je hebt geen Unifi Router device.
Waar draait je controller? Als die niet 24/7 draait en geen vast IP heeft dan krijg je dit soort verschijnselen.
Niet helemaal. De controller heb je nodig bij het wijzigen van het netwerk en als je bv een captive portal draait.
Als je instellingen zijn gepushed naar alle apparaten zouden deze in principe moeten kunnen herstarten en gewoon doorwerken zonder een controller nodig te hebben.

Ik weet niet waar de DHCP instellingen op moeten staan als je een andere DHCP server hebt en geen Unifi router; maar dit is wel te vinden. Check dat nog even, want dit klinkt in eerste instantie als een DHCP probleem.

Sluit anders je laptop eens bedraad aan, draai de controller en kijk wat er gebeurt als je een AP herstart.
 
Ik zeg niet dat het niet kan zonder controller, maar dat het systeem is ontworpen om een 24/7 controller (en bijbehorende Unifi router 😉) te hebben. Heb je dat niet dan kun je tegen dit soort problemen aanlopen.

De netwerkdefinitie in de controller is irrelevant zonder USG / UDM. Alhoewel het voor de duidelijkheid wel handig is om dat netwerk gelijk te maken aan hoe het netwerk in de Ziggo router is ingesteld. Maar de DHCP instellingen in de netwerk definitie van de controller hebben in dit geval geen effect. De voor de UniFi devices interessante netwerkinstellingen doe je in de netwerk tab van het property panel van de devices zelf.

Wat hier gebeurt is dat bij heropstarten van het gehele netwerk na spanningsuitval de AP’s en switch veel eerder weer opgestart zijn dan het Ziggo modem. Op dat moment is er nog geen DHCP server actief op het netwerk en krijgen de UniFi devices daardoor alle het default fallback IP adres 192.168.1.20 en niet een adres in het subnet van de router en werken ze niet. En kan de controller op de laptop er ook niets mee. Totdat je ze na het volledig opstarten van de router voor een 2e keer herstart en ze wel een goed IP krijgen.
Vandaar mijn advies om een vast IP adres binnen het subnet van de Ziggo router in te stellen in de instellingen van de AP’s en switch, dat zal het probleem verhelpen. Deze vaste IP's moeten dan wel buiten de DHCP pool liggen om conflicten te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: neon admin
Vandaag getest, maar het UniFi systeem start inderdaad sneller op dan de Connect Box van Ziggo. Hierdoor kan de Ziggo router dan geen DHCP adressen geven en gaan de UniFi devices naar fallback IP adres 192.168.1.20.

Geprobeerd om fixed IP adressen te gebruiken maar daar kom ik niet helemaal uit.
Begin van DHCP range van Ziggo connect box is: 192.168.178.10, dus denk dat het zo moet.

Switch

Static IP 192.168.178.5
Subnetmask 255.255.255.0
Preffered DNS 213.46.228.196
Alternate DNS 62.179.104.196
Suffix DNS ?
Gateway 192.168.178.1


AP1

Static IP 192.168.178.6
Subnetmask 255.255.255.0
Preffered DNS 213.46.228.196
Alternate DNS 62.179.104.196
Suffix DNS ?
Gateway 192.168.178.1


AP2

Static IP 192.168.178.7
Subnetmask 255.255.255.0
Preffered DNS 213.46.228.196
Alternate DNS 62.179.104.196
Suffix DNS ?
Gateway 192.168.178.1

AP3

Static IP 192.168.178.8
Subnetmask 255.255.255.0
Preffered DNS 213.46.228.196
Alternate DNS 62.179.104.196
Suffix DNS ?
Gateway 192.168.178.1
 
Je kunt voor de DNS toch ook gewoon 192.168.178.1 opgeven? Of functioneert de Ziggo modem niet als DNS?
 
Met de vaste IP adressen werkt het niet goed. Experiance staat bij alle AP's in het 'rood' (normaal is alles groen). Ook verliest de Ziggo mediabox steeds de internet verbinding, hij verbindt daarna zelf wel weer dat herhaal zich zo iedere 10 minuten ofzo.
Nu alles maar terug gezet in de DHCP modus, dan werkt het wel, alleen niet na spanninguitval.
 
Dan heb je de vaste instelling van het IP toch niet goed denk ik. Welke netwerkinstellingen zie je in de AP als hij op DHCP staat?
 
Laatst bewerkt:
Met de vaste IP adressen werkt het niet goed. Experiance staat bij alle AP's in het 'rood' (normaal is alles groen). Ook verliest de Ziggo mediabox steeds de internet verbinding, hij verbindt daarna zelf wel weer dat herhaal zich zo iedere 10 minuten ofzo.
Nu alles maar terug gezet in de DHCP modus, dan werkt het wel, alleen niet na spanninguitval.
Vast IPadres heeft geen invloed op de prestaties, mits correct op het juiste subnet ingesteld natuurlijk.
 
Ik heb ook een ziggo connectbox en verder alles van Ubiquiti. Bij onderhoud door ziggo en een herstart, duurt het soms een dag voor alles online is. Van alles geprobeerd, maar niets hielp. Vorige week weer een herstart en uiteindelijk de ziggo naar fabrieksinstellingen moeten resetten. Dat hielp. Maar ik was het zat en dus een UDM gekocht, ziggo in bridge modus. En….Wow alles loopt nu gesmeerd. Heb nu een veel snellere verbinding en geen lastige herstart meer. Ziggo en Ubiquiti lijkt niet erg goed samen te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Ik heb ook een ziggo connectbox en verder alles van Ubiquiti. Bij onderhoud door ziggo en een herstart, duurt het soms een dag voor alles online is. Van alles geprobeerd, maar niets hielp. Vorige week weer een herstart en uiteindelijk de ziggo naar fabrieksinstellingen moeten resetten. Dat hielp. Maar ik was het zat en dus een UDM gekocht, ziggo in bridge modus. En….Wow alles loopt nu gesmeerd. Heb nu een veel snellere verbinding en geen lastige herstart meer. Ziggo en Ubiquiti lijkt niet erg goed samen te werken
UDM = UDR🤫
 
  • Haha
Waarderingen: PcRene
Die router meuk die je van de provider krijgt moet je ook altijd zoveel mogelijk weren :) dat is het altijd allemaal net niet.

Nadeel is meestal ook als je internet er even uitligt je hele netwerk gelijk plat is. Met ziggo router in bridge en een eigen router blijft iig je netwerk overeind bij internet uitval.

Hier van een mediabox xl (kan niet in bridge), naar een connect box in bridge modes gegaan, qua snelheids verschil merk ik niet zo heel veel, alleen ping is heel iets lager nu.

Met een udr natuurlijk wel weer extra mogelijkheden nu vergeleken met een ziggo router (vlans etc en een controller die 24/7 je netwerk beheerd / monitors).
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddie the Eagle
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..